Az ellenőrzési sorozatban most a Szent Lázár Megyei Kórház két évvel ezelőtti helyzetét értékelték a számvevők.
Az Állami Számvevőszék befejezte a salgótarjáni Szent Lázár Megyei Kórház 2015-2017 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ a kórházra vonatkozó irányító szervi feladatellátást, valamint a kórház pénzügyi gazdálkodását 2015-2016-ra, a kórház vagyongazdálkodását és belső kontrollrendszerének kialakítását és működtetését 2015-2017-re, a korrupciós veszélyek ellen védettséget biztosító integritáskontrollok kiépítettségét, a teljesítményellenőrzés feltételeit, továbbá a költségvetési maradvány megállapításának szabályszerűségét pedig 2017-re vonatkozóan ellenőrizte - írták összefoglaló jelentésükben.
A kórház az ellenőrzött időszakban önálló jogi személy volt, saját gazdasági szervezettel rendelkező egészségügyi intézményként működött. Az ellenőrzött időszakban a kórház irányító szerve az EMMI, a középirányítói jogokat a GYEMSZI, majd 2015. március 1-jétől jogutódja, az ÁEEK gyakorolta. A kórház alapfeladata a járó- és fekvőbetegek diagnosztikus és terápiás szakorvosi ellátása, rehabilitációja és követéses gondozása volt. A végrehajtott beruházások következtében a kórház könyvviteli mérleg szerinti vagyona a 2015. január 1-jei 6,8 milliárd Ft-ról 2017. december 31-re 8,5 milliárd Ft-ra nőtt. A teljesített költségvetési és finanszírozási bevétele a 2015. évi 10, 4 milliárd Ft-ról 2017-re 8,1 milliárd Ft-ra, a teljesített költségvetési és finanszírozási kiadása a 2015. évi közel 10, 3 milliárd Ft-ról 2017-re pedig 7,9 milliárd Ft-ra csökkent.
Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy a Szent Lázár Megyei Kórház a belső kontrollrendszeren belül a kontrollkörnyezetet, valamint az információs és kommunikációs rendszert szabályszerűen kialakította. A kockázatkezelési rendszert 2015-ben nem szabályszerűen működtette. A monitoring rendszer kialakítása és működtetése, valamint a kontrolltevékenységek gyakorlása nem volt szabályszerű, ezáltal a kórház belső kontrollrendszere nem biztosította a szabályszerű, eredményes és hatékony működést, a közpénzekkel és a nemzeti vagyonnal történő szabályszerű gazdálkodást. Az integritás kontrollok nem biztosították a korrupció elleni védelmet.
A kórház pénzügyi gazdálkodása nem volt szabályszerű. A kórház a bevételek beszedése és a kiadási előirányzatok felhasználása során nem tartotta be a jogszabályi előírásokat. A gazdálkodási jogkörgyakorlás nem volt szabályszerű az ellenőrzött időszakban, aminek következtében nem volt biztosított, hogy a közpénz felhasználására a közfeladat ellátása érdekében került sor. A kórház a kiadási előirányzatok felhasználása során nem tartotta be a jogszabályi előírásokat az átlátható szervezetekkel való szerződéskötésre vonatkozóan. A kórház az éves költségvetési maradvány megállapítása és az azt befolyásoló év végi kifizetetlen szállítói állomány tekintetében nem tartotta be a jogszabályi előírásokat. A kórház gazdálkodása során a szabad előirányzat mértékét meghaladóan vállalt kötelezettséget.
A költségvetési beszámoló mérlegtételei leltárral alátámasztottak voltak, azonban a könyvelés, a kötelezettségvállalás-nyilvántartás, a maradvány megállapítás és a vagyongazdálkodás területén feltárt szabálytalanságok miatt a kórház beszámolója nem mutatott valós és megbízható képet a kórház pénzügyi és vagyoni helyzetéről.
A kórháznál alakítottak ki a teljesítmény mérésére szolgáló követelményeket, azonban a belső kontrollrendszer, a pénzügyi- és a vagyongazdálkodás működése során feltárt hiányosságok miatt a teljesítménymérés feltételei nem álltak fenn.
Az ellenőrzés megállapításai alapján az Állami Számvevőszék a Szent Lázár Megyei Kórház főigazgatója részére 11, az ÁEEK főigazgatója részére pedig egy javaslatot fogalmazott meg, amelyekre az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.