Integrált ismeretszerzés az agyról és a perifériás idegrendszerről a PTE programjában.
Több mint 20 millió karakternyi magyar, angol és német idegtudományi tananyag fejlesztése zárul le 2014 májusában a Pécsi Tudományegyetemen. Közel száz szerző, 150 lektor, szinte a teljes magyar idegtudományi közösség részt vett abban a munkában, ami új alapokra helyezte az orvostudományi képzés neurológiai területét.
Az „Emberi életfolyamatok idegi szabályozása - a neurontól a viselkedésig. Interdiszciplináris tananyag az idegrendszer felépítése, működése és klinikuma témáiban orvostanhallgatók, egészség- és élettudományi képzésben résztvevők számára Magyarországon" című TÁMOP pályázat tananyagfejlesztési programjával Pécs még közelebb kerül az idegtudományok nemzetközi élvonalához.
A világ vezető orvosképző egyetemein a szakemberképzés alapvetően két, többé-kevésbé egymásra épülő rendszerben történik. A hagyományos („horizontális") rendszer klasszikus tantárgyakon alapul, minden tantárgy a teljes embert tanulmányozza egy meghatározott szempontból. E megközelítés előnye, hogy központjában mindig a teljes ember áll, ugyanakkor nehézséget jelenthet a fragmentált tudásanyag szintézise.
A másik oktatási módszer a fenti hiányosság kiküszöbölését célzóan szervközpontú, „vertikális" szemléletű, nincsenek hagyományos tárgyak, az egyes szervekre koncentráló ismeretköröket alakítanak ki. A vertikális módszerrel a hallgató átfogó képet nyer egy szervről alkotott ismeretekről, ugyanakkor a hallgató kreativitására van bízva, hogy az egyes, jól megismert szervekből „összerakja" a teljes embert. Ilyen megközelítésből ugyancsak nehézséget jelent megérteni, hogy egyes szervek megbetegedései miképpen hatnak az elvben egészséges, a gyakorlatban módosult működésű többi szervre.
„Megközelítésünk szerint a horizontális és vertikális oktatás hatékony ötvözése megoldható úgy, hogy a hallgatókat a hagyományos, „horizontális" tematikával képezzük, ugyanakkor egy, a vertikális oktatási szemléletben készített, könnyen áttekinthető, célszerű, a modern digitális technikával készített tananyagot bocsátunk a hallgatóink rendelkezésére – összegezte a pályázat célját prof. dr. Komoly Sámuel, a PTE KK Neurológiai Klinika igazgatója a program záró konferenciáján. – A pályázatunkban szereplő tananyag blokk a fentiek alapján, nem egy hagyományos értelemben vett „tankönyv sorozat", azaz nem előadások illetve gyakorlatok tematikáját követi, hanem egy önálló tanulást segítő "digitális kézikönyv rendszer", melynek különböző fejezetei meghatározzák a tananyag fő vonulatát, de a képzés menetében a szükséges elágazási pontoknál mind az oktató, mint pedig a hallgató érdeklődése alapján, különböző fejezetei önállóan is aktualizálhatók."
Az „idegrendszer blokk" olyan szakemberek képzését célozhatja meg, akik integráltan tekintenek az agyról és a perifériás idegrendszerről szerzett tudásra. Az orvostanhallgatóknak lehetősége lesz arra, hogy átlássák az idegrendszer működési szintjeit tárgyaló tantárgyak kapcsolatrendszerét. Az integrált oktatási struktúra lehetővé teszi a kérdések folyamatos felvetését és azokra adott válaszok kidolgozását, az első évtől az abszolutórium megszerzéséig átláthatóvá teszi az ismeretszerzés logikáját. A tananyag maximálisan kihasználja az elmúlt évtized digitális forradalmának eredményeit a demonstrációs kultúra és vizsgáztatás technológiák vonatkozásában.
A pályázat szeretne megnyitni megfelelő szelepeket a magyar, német és angol nyelvű orvosegyetemi képzés törzsanyagának megújításához, a megfelelő szervezetfejlesztési forma kialakításához és a gyors változásokat megfelelő módon követni képes, konceptuális keretek meghatározásához. Ehhez nyújt segítséget a most lezáruló tananyagfejlesztési projekt, amely jelenleg utolsó ellenőrzési fázisában tart, a weboldal a fejlesztők tervei szerint projekt május 31-i lezárását követően érhető el.