• nátha
    • Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

      Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

      Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

Többdimenziós képzés az idegtudományokban

Regionális hírek Forrás: Weborvos

Integrált ismeretszerzés az agyról és a perifériás idegrendszerről a PTE programjában.

Több mint 20 millió karakternyi magyar, angol és német idegtudományi tananyag fejlesztése zárul le 2014 májusában a Pécsi Tudományegyetemen. Közel száz szerző, 150 lektor, szinte a teljes magyar idegtudományi közösség részt vett abban a munkában, ami új alapokra helyezte az orvostudományi képzés neurológiai területét.

Az „Emberi életfolyamatok idegi szabályozása - a neurontól a viselkedésig. Interdiszciplináris tananyag az idegrendszer felépítése, működése és klinikuma témáiban orvostanhallgatók, egészség- és élettudományi képzésben résztvevők számára Magyarországon" című TÁMOP pályázat tananyagfejlesztési programjával Pécs még közelebb kerül az idegtudományok nemzetközi élvonalához.

A világ vezető orvosképző egyetemein a szakemberképzés alapvetően két, többé-kevésbé egymásra épülő rendszerben történik. A hagyományos („horizontális") rendszer klasszikus tantárgyakon alapul, minden tantárgy a teljes embert tanulmányozza egy meghatározott szempontból. E megközelítés előnye, hogy központjában mindig a teljes ember áll, ugyanakkor nehézséget jelenthet a fragmentált tudásanyag szintézise.

A másik oktatási módszer a fenti hiányosság kiküszöbölését célzóan szervközpontú, „vertikális" szemléletű, nincsenek hagyományos tárgyak, az egyes szervekre koncentráló ismeretköröket alakítanak ki. A vertikális módszerrel a hallgató átfogó képet nyer egy szervről alkotott ismeretekről, ugyanakkor a hallgató kreativitására van bízva, hogy az egyes, jól megismert szervekből „összerakja" a teljes embert. Ilyen megközelítésből ugyancsak nehézséget jelent megérteni, hogy egyes szervek megbetegedései miképpen hatnak az elvben egészséges, a gyakorlatban módosult működésű többi szervre.

„Megközelítésünk szerint a horizontális és vertikális oktatás hatékony ötvözése megoldható úgy, hogy a hallgatókat a hagyományos, „horizontális" tematikával képezzük, ugyanakkor egy, a vertikális oktatási szemléletben készített, könnyen áttekinthető, célszerű, a modern digitális technikával készített tananyagot bocsátunk a hallgatóink rendelkezésére – összegezte a pályázat célját prof. dr. Komoly Sámuel, a PTE KK Neurológiai Klinika igazgatója a program záró konferenciáján. – A pályázatunkban szereplő tananyag blokk a fentiek alapján, nem egy hagyományos értelemben vett „tankönyv sorozat", azaz nem előadások illetve gyakorlatok tematikáját követi, hanem egy önálló tanulást segítő "digitális kézikönyv rendszer", melynek különböző fejezetei meghatározzák a tananyag fő vonulatát, de a képzés menetében a szükséges elágazási pontoknál mind az oktató, mint pedig a hallgató érdeklődése alapján, különböző fejezetei önállóan is aktualizálhatók."

Az „idegrendszer blokk" olyan szakemberek képzését célozhatja meg, akik integráltan tekintenek az agyról és a perifériás idegrendszerről szerzett tudásra. Az orvostanhallgatóknak lehetősége lesz arra, hogy átlássák az idegrendszer működési szintjeit tárgyaló tantárgyak kapcsolatrendszerét. Az integrált oktatási struktúra lehetővé teszi a kérdések folyamatos felvetését és azokra adott válaszok kidolgozását, az első évtől az abszolutórium megszerzéséig átláthatóvá teszi az ismeretszerzés logikáját. A tananyag maximálisan kihasználja az elmúlt évtized digitális forradalmának eredményeit a demonstrációs kultúra és vizsgáztatás technológiák vonatkozásában.

A pályázat szeretne megnyitni megfelelő szelepeket a magyar, német és angol nyelvű orvosegyetemi képzés törzsanyagának megújításához, a megfelelő szervezetfejlesztési forma kialakításához és a gyors változásokat megfelelő módon követni képes, konceptuális keretek meghatározásához. Ehhez nyújt segítséget a most lezáruló tananyagfejlesztési projekt, amely jelenleg utolsó ellenőrzési fázisában tart, a weboldal a fejlesztők tervei szerint projekt május 31-i lezárását követően érhető el.