• nátha
    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

    • Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

      Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

  • melanóma
    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

    • A betegségről a melanoma világnapján

      A betegségről a melanoma világnapján

    • Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

      Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

  • egynapos sebészet
    • Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

      Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

    • Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

      Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

    • Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

      Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

8 ok, ami ízületi fájdalomhoz vezethet

Egészségmagazin 2019.03.04 Forrás: Fájdalomközpont
8 ok, ami ízületi fájdalomhoz vezethet

Ha tartósan ízületi fájdalommal küzdünk, vagy ízületi gyulladásra gyanakszunk, mindenképpen forduljunk orvoshoz.

A hüvelykujjunktól a térdünkig okozhatnak ízületi fájdalmakat az életmódunk egyes elemei. Dr. Selyem Réka, a FájdalomKözpont reumatológusa szerint nem csak az orvosi kezelés, de a tudatosság is fontos.


Milyen szokásaink okozhat ízületi fájdalmat?

1.      Túl sok mobilozás, számítógép használat

SMS-ujjnak is nevezik azt a fájdalmas gyulladást, ami a hüvelykujjat érinti, a túl sokáig tartó természetellenes pozíció miatt. A folytonos telefonhasználat ráadásul nem csak az ujjaknak, de a nyaknak és a vállaknak is árthat, ugyanis lefelé nézéssel jár. Ez a tartás pedig nagy terhet ró az izmokra, vagyis egy idő után garantálható a fájdalom. Hasonló túlterhelést jelent a számítógép használat is, amelyhez hozzájárulhatnak a nem ergonomikus irodai körülmények is.  

2.      Rendszeres magas sarkú viselés

Minél magasabb a cipő sarka, annál nagyobb teher nehezedik a lábujjakra és annál nagyobb izommunkára van szükség, hogy egyenesen tartsuk a térdet – ugyanis a térdre ilyenkor többszörös terhelés jut. Ez pedig nem csak ízületi fájdalomhoz vezethet, de tartós használat során hozzájárul a porckopás kialakulásához is. 

3.      Le nem adott túlsúly

Könnyű belátni, hogy minél több túlsúlyt cipelünk, annál nagyobb terhet helyezünk az ízületeinkre. Minden plusz kiló megnehezíti a térd, a csípő, a lábfejek, a hát munkáját. Az elhízás ráadásul nem csak a fájdalom, de a gyulladások rizikófaktora is.

4.      Túl nehéz táska

Legyen szó megpakolt női táskáról vagy iskolatáskáról, a túl nagy súly komoly terhet jelent a vállaknak és a nyaknak, ami már rövidtávon is fájdalmat okoz. Külön kockázati tényező, ha féloldalas a terhelés és csak az egyik vállunkat húzza a súly, hiszen ez túlfeszítheti az izmokat és megbontja a természetes egyensúlyt.

5.      Rosszul kivitelezett mozgás

Különösen a fizikai munkát végzőknél lenne fontos, hogy jól használják az izmaikat a munkájuk során. Emelésnél érdemes behajlított térddel a láb izmait terhelni a hát izmai helyett, a térdelésnek, a cipekedésnek mind megvannak a helyes kivitelezési módjai, amelyeket gyógytornász, ortopéd orvos tud betanítani.

6.      Mozgásszegény életmód

Téved, aki azt hiszi, hogy a fotelban való üldögéléssel tesz a legjobbat az ízületeinek. Bizonyított tény, hogy a mozgásszegénység, az egész napos ülés, vagy akár az ágyhoz kötöttség kifejezetten árt az ízületeknek, a csontoknak és az izmoknak. Nem véletlen, hogy az ülőmunkát végzők rendkívül gyakran fordulnak orvoshoz hát-, váll-, nyak-, csípő-, könyökfájdalmakkal. A rendszeres, heti legalább 150 perces kardiomozgás és a legalább 2 alkalommal végzett erősítőedzés lehet a mozgás- (és más) szervrendszerek megmentője.

7.      Dohányzás

Bármilyen nehéz is belátni, a dohányzás önmagában rizikófaktora az ízületi fájdalmaknak. Sőt, mivel a nikotin gátolja a csontokat is tápláló vér áramlását, a kalcium beépülését és a csontok egészsége miatt fontos ösztrogén hormon termelődését, jelentősen hozzájárul a csontritkuláshoz is.

8.      Légkondicionálás

A légkondicionáló berendezések mindig ugyanott fújják a levegőt az ott tartózkodókra. Következményképpen megjelenhet fáradtság, koncentrációs probléma és a lappangó ízületi gyulladást is fellobbanthatja az állandó huzat. A nyirkos hideghatás fokozza az izomfeszülést és – görcsöt, ami szintén fájdalomhoz vezet. Vagyis a légkondicionáló képes belobbantani az ízületi, mozgásszervi betegségeket azoknál, akik egyébként is hajlamosak erre.


Miben segíthet az orvos?
Ha tartósan ízületi fájdalommal küzdünk, vagy ízületi gyulladásra gyanakszunk, mindenképpen forduljunk orvoshoz, mert így gyorsabban, hatékonyabban, az erős fájdalomcsillapítók esetleges mellékhatásaitól mentesen megszabadulhatunk a problémától.

- Ilyen esetekben – az adott életmódbeli faktor kiküszöbölésén túl - érdemes kipróbálni az alternatív lehetőségeket. Ezek lehetnek például fizikoterápiás kezelések, mint a lökéshullám, az elektroterápia (TENS), az ultrahang-, a lágylézer-kezelés vagy a Bemer-terápia – hangsúlyozza dr. Selyem Réka. - Ugyanakkor tudni kell, hogy az ízületi gyulladások részben megelőzhetők rendszeres testmozgással, a normál testsúly megőrzésével és a gyulladást fellobbantó helyzetek körültekintő kezelésével. Funkcionális gyógytornával pedig a már kialakult problémákat is jelentősen enyhíteni lehet.

Legolvasottabb cikkeink