• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Jó program a légszennyezés csökkentésére – ha megvalósul

Hírek 2019.08.05 Forrás: Weborvos
Jó program a légszennyezés csökkentésére – ha megvalósul

Az OLP tervezete említést sem tesz a hulladékok lakossági égetéséről, ami a levegőszennyezés egyik fő oka.

Az Országos Levegőterhelés-csökkentési Program (OLP) tervezetében leírt intézkedések helyesek és támogatandók, azonban nem elégségesek a légszennyezés érdemi csökkentésére. Ezt állapította meg a Levegő Munkacsoport a környezetvédelemért felelős minisztériumnak írt véleményében - tudatta közleményben a szervezet.

Az Európai Unió vonatkozó jogszabálya szerint minden tagországnak 2019. április 1-jéig meg kellett volna küldenie a programját arról, hogy milyen módon fogja csökkenteni az egyes légszennyező anyagok kibocsátását az előírt szintre 2030-ig. A magyarországi program tervezetét a kormány nemrég bocsátotta társadalmi vitára.

Az OLP tervezete egyebek mellett előírányozza az épületek energiahatékonyságának javítását, a tüzelőberendezések korszerűsítését, távfűtés kiterjesztését, egyes szilárd tüzelőanyagok lakossági használatának korlátozását, továbbá a közlekedési károsanyag-kibocsátások csökkentését technikai eszközökkel és a környezetkímélőbb közlekedési módok támogatásával. A Levegő Munkacsoport álláspontja szerint ezek és a tervezetben előirányzott többi intézkedés megvalósítása ténylegesen hozzájárulna a tisztább levegő megteremtéséhez, azonban ez nagymértékben függ majd attól, miként hajtják végre ezeket. Ezért a szervezet sürgeti a részletes intézkedési terv kidolgozását.

„Üdvözöljük a programot, ugyanakkor sok a kétség is bennünk, hiszen már 2011-ben is elfogadott a kormány egy – általunk kiválónak tartott – programot a levegőszennyezettség csökkentésére, azonban az azóta eltelt időszakban ebből alig valósult meg valami. Közben a helyzet több tekintetben romlott: nagymértékben elterjedt a hulladékok égetése a háztartásokban, a korábbiaknál sokkal többen fűtenek a rendkívül szennyező lignittel, és ugrásszerűen megnőtt a használt autók behozatala” – mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

A Levegő Munkacsoport aggályait fejezi ki amiatt is, hogy az OLP tervezete említést sem tesz a hulladékok – jogszabályokba ütköző – lakossági égetéséről, ami a levegőszennyezés egyik fő oka, és így azt sem említi, hogy ezen jelenség felszámolásának egyik alapvető eszköze az illetékes hatóságok megerősítése, hiszen jelenleg képtelenek végrehajtatni a hatályos jogszabályokat.

Arra is felhívja a figyelmet a Levegő Munkacsoport, hogy a benzin- és dízelüzemű gépjárművek száma és futásteljesítménye a hivatalos előrejelzések szerint a jövőben is növekedni fog, ami nagyrészt semmisé teheti a közlekedés terén a levegőszennyezés csökkentésére előirányzott intézkedések hatását. Ezért sürgetőnek tartja a kilométer- és szennyezésarányos útdíj kivetését minden gépjárműre minden magyarországi közúton.