• Pollen
    • Inkább a felesleges diéta, mint a tünetek?

      Inkább a felesleges diéta, mint a tünetek?

    • Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

      Évről évre súlyosbodhatnak az allergiások tünetei

    • OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

      OKI: Másodfokú riasztás a parlagfű miatt

  • melanóma
    • Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

      Itt az éves anyajegyszűrés ideje!

    • Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

      Esztétikai probléma, vagy rákmegelőző állapot?

    • Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

      Nagykanizsán több százan vettek részt a melanóma-vizsgálaton

  • egynapos sebészet
    • Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

      Lassan elkészül az orosházi kórház egynapos sebészeti részlege

    • Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

      Több műtétet vállalnának az egynapos sebészetek

    • Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

      Egynapos sebészet: felmérés és tanulságok

Nyári bőrvédő anyagok a konyhából

Egészségmagazin 2018.07.11 Forrás: Semmelweis Egyetem Szerző:
Nyári bőrvédő anyagok a konyhából

Zöldségekkel és gyümölcsökkel is fokozhatjuk a bőr napozás közbeni védelmét. Színek, vitaminok, módszerek.

A narancssárga vagy piros zöldségek és gyümölcsök, valamint a sötétzöld zöldségek béta-karotin tartalmuk miatt elősegíthetik a bőr napozás közbeni védelmét – mondta Veresné Dr. Bálint Márta főiskolai tanár. A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének vezetője hozzátette, enyhébb leégés esetén a bőr regenerációját támogathatjuk A-, C- és E-vitamint tartalmazó ételekkel. Emellett felhívta a figyelmet a folyadékpótlás fontosságára. Azt javasolja, hogy a fokozott verejtékezéssel járó ásványianyag-vesztés miatt érdemes naponta 2-2,5 liter vizet, ásványvizet vagy hígított natúr gyümölcs- vagy zöldséglevet inni - írta az egyetem honlapja.

A béta-karotin segíti a nap UV sugarainak kiszűrését, hozzájárulva a bőr napozás közbeni védelméhez – mondta Veresné Dr. Bálint Márta. A tanszékvezető szerint a fényvédő krémek ugyan mindenképpen nélkülözhetetlenek, ám a sárgarépa, a kaliforniai paprika, a paradicsom, a sütőtök, a sárgabarack, a dinnye, illetve a sóska, a spenót és a brokkoli tovább fokozzák a bőr védekezőképességét. Hozzátette, a béta-karotin a bőr megóvásáért felelős A-vitamin előanyagként antioxidáns hatásánál fogva hozzájárul a napozás közben nagyobb mértékben képződő ún. szabad gyökök semlegesítéséhez.

A tanszékvezető azt ajánlja, hogy enyhe leégés esetén igyunk sok vizet, nehogy kiszáradjunk, és fogyasszunk a bőr regenerálódásához szükséges tápanyagokat tartalmazó élelmiszereket. A tejben, tejtermékekben, májban, tojás sárgájában, olajos halakban lévő A-vitamin segíti a bőr újraképződését és gyógyulását. A friss gyümölcsökben lévő C-vitamin pedig a bőr rugalmasságát adó fehérje, a kollagén képződéséhez szükséges. A növényi olajokban, búzacsírában, olajos magvakban lévő E-vitamin antioxidáns hatása miatt segítheti a napozáskor túlságosan nagy mennyiségben képződő szabad gyökök semlegesítését.

A főiskolai tanár elmondta, egész napos strandolás esetén akár 2-2,5 liter folyadékra is szükségünk lehet. Ezt érdemes víz, ásványvíz, hígított gyümölcs- vagy zöldséglé, cukormentes tea formájában pótolni. Veresné Dr. Bálint Márta felhívta a figyelmet arra is, hogy a nyári melegben a gyerekek folyadékigénye is elérheti a két litert. Az alkoholfogyasztás kapcsán a tanszékvezető elmondta, vízhajtó hatása miatt ne napozás közben, hanem csak este igyunk, de akkor is csak mértékletesen. A tanszékvezető beszélt arról is, hogy miközben folyadékigényünk jelentősen megnő nyáron, addig szervezetünk energiaigénye 10-15 százalékkal csökken.

Legolvasottabb cikkeink