• nátha
    • Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

      Fújd ki rendesen! Minden a nátháról

    • Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

      Alvadásgátló mellett a nátha terápiája sem egyszerű

    • A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

      A felsőlégúti nyavalyák könnyen megkeseríthetik a karácsonyt

  • melanóma
    • Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

      Ismeri a melanoma 15 rizikófaktorát?

    • A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

      A mesterséges intelligencia az anyajegyszűrésben

    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

  • egynapos sebészet
    • Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

      Duplájára nőtt az egynapos sebészeti ellátások aránya

    • Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

      Két és félszer több az egynapos műtét a győri Petz-kórházban

    • Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

      Egynapos ellátási egységet adtak át a pécsi szívcentrumban

Nyári vitaminpótlás: miből, mennyit szedjünk?

Egészségmagazin 2020.07.27 Forrás: Vendégcikk
Nyári vitaminpótlás: miből, mennyit szedjünk?

Ha a vitaminokat nyáron is szedjük, akkor szervezetünk felkészültebb és ellenállóbb lehet a környezet káros hatásaival szemben

A legtöbb ember az őszi-téli időszakot azonosítja az immunrendszer erősítésével, a vitaminok szedésével, a vírusokat és baktériumok elleni küzdelemmel, ezért szinte csak akkor gondolnak a vitaminok pótlására és étrend-kiegészítők szedésére. Pedig nyáron legalább annyi hatásnak vagyunk kitéve, ha nem többnek, és az immunrendszerünk a jó időben is meggyengülhet. Nem mindegy, ilyenkor melyik vitaminokból mennyit szedünk.

A forróság, a hőmérséklet ingadozás, amit a légkondit okoznak, a hirtelen lehűlés izzadt testtel, a meleg okozta stressz és koncentráció romlás, a nyári allergiák, a bőrbántalmak, a napszúrás mind-mind olyan tényezők, amik a szervezetre sokként hatnak. A melegben, a befülledt testfelületeken könnyeben elszaporodnak a kórokozók, a gombák és mikrobák, de megjelenhet akár a napkiütés vagy a napgomba is. Ha az immunrendszerünk kellően felkészült, sokkal könnyebben győzzük le ezeket.

Milyen vitaminok javasoltak nyáron?

A kánikula, a folyadékhiány kimeríti a szervezetet, folyamatosan izzadunk, miközben kiürülnek az ásványi sók a szervezetből, de a melegben ingerlékenyebbek is lehetünk, romlik a memóriánk vagy a koncentrációnk. A nap UVA sugarai bombázzák bőrünket, le is éghetünk, vagy napszúrást kaphatunk, miközben a bőr és a sejtek öregedési folyamatai is felgyorsulnak. A hajlatainkban összegyűlő izzadságban több kórokozó telepszik meg, és fertőzések léphetnek fel. Emellett olyan problémákkal is találkozhatunk, mint a vérszívó szúnyogok és kullancsok léte, amiből idén nyáron is bőségesen kijut hazánkban.

Bőrvédő vitaminok

A bőr nyárra való felkészítésében, illetve a nyár hatásainak mérséklésében egyértelműen kiemelt szerep jut a D-vitaminnak, A-vitaminnak, és az E-vitaminnak.

A D-vitamint a bőrünk is képes előállítani előanyagából a napfény közreműködésével, ezért nyáron ritkán lép fel D-vitamin hiány. De akkor, miért érdemes mégis szedni? Azért, mert a D-vitamin a legerősebb immunstimuláns, jótékony hatását már a rákbetegségek kezelésében is kimutatták, tehát mindenféle szervezeti stresszt képes csökkenteni, emellett segíti a csontok, fogak egészséges fejlődését, de részt vesz ezernyi biokémiai folyamatban is.

Napi beviteli mennyisége nyáron is 1000-2000 NE, de ha lebetegszünk, ennél nagyobb dózis is szedhető.

Az A-vitamin előanyaga a béta-karotin, amit szintén külső forrásból kell fedeznünk. A béta-karotin segíti a bőr regenerálódását, természetes barnulását, és a szemnek illetve a látásnak is kedvező. A bőr kötőszöveti állományát is támogatja, ezért hasznos lehet a bevitele nyáron, amikor a bőr több negatív hatásnak van kitéve. Gyermekeknek 400, felnőtteknek 1000 mikrogramm az ajánlott napi mennyisége.

Az E-vitamint sokan úgy ismerik, mint a szépség vitaminját, mert  helyreállítja a  sejthártyák állapotát, így a hámszövetben elősegíti a bőr, a haj és a köröm regenerációját. Az E-vitamin nagyon jó a kismamáknak, a fejlődő babáknak, de az érrendszer rugalmasságát is fokozza. Napi 5-10 mg a javasolt mennyisége.

Mint tudjuk, az immunrendszer fő funkciója a kórokozókkal szembeni ellenállóképesség növelése, ezért a felsorolt vitaminok mellett érdemes olyan antioxidánsokat is bevetni, mint a C-vitamin, amely egész évben pótlásra szorul, hiszen a vizelettel minden nap távozik a fel nem használt mennyiség. Ajánlott adagja 100 mg, de ennek akár a tízszeresét is szedhetjük probléma nélkül.

Vitaminnal a szúnyogok ellen?

Egyes tanulmányok szerint a B1-vitamin szedése segíti a vérszívók elriasztását. Ez tudományosan nem bizonyított, de sokan esküsznek erre a “házi praktikára”, mert a bőr és a vér megváltozó illatát utálják a szúnyogok és a kullancsok. A B1 szagát adó tiamin ráadásul az idegrendszert, az agyat is támogatja, lassíthatja az öregedési folyamatokat, és kiegyensúlyozottabbak, stresszmentesebbek lehetünk a szedésével. Napi ajánlott mennyisége 1-1,5 miligramm.

Ha ezeket a vitaminokat nyáron is szedjük, akkor szervezetünk felkészültebb és ellenállóbb lehet a környezet káros hatásaival szemben, mi pedig könnyebben élvezhetjük az évszak adta lehetőségeket és élményeket.

Legolvasottabb cikkeink