• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

    • Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

      Megnyílt az egynapos sebészeti ellátás Csepelen

    • Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

      Covid-kátyúból kilábaló egynapos sebészeti ellátások

OTC termékek: kevesebb vásárló – nagyobb forgalom

Egészségmagazin Forrás: GfK Hungária

A patikából származó vitaminkészítmények vezetik a vény nélküli szerek forgalmának toplistáját.

Magyarországon 2006 első félévében némiképp csökkenta fogyasztás, ezzel szemben emelkedett a forgalmazott bevétel. A legnagyobb lakossági költés a vitaminkészítményekre irányult, melyeket – bár máshol is elérhetőek – elsősorban patikában szerez be a lakosság - derült ki a A GfK Hungária Consumer Tracking kutatásából.  

A felmérés során 2000 háztartás vezet bevásárlási naplót, amelyben egyes vény nélkül megvásárolható szerek – fájdalomcsillapító, megfázás elleni szer és vitaminkészítmény – vásárlásáról is beszámolnak. 2005-ben a vásárló háztartások 57 százaléka vásárolt legalább egyfélét a felmérésben szereplő nem vényköteles (úgynevezett OTC) termékek közül, s egy átlagos vásárló háztartás mintegy 4500 forintot költött OTC termékekre.

2006 első félévében némiképp zsugorodott a fogyasztói piac, hiszen 10 százalékkal kevesebb háztartás vásárolt nem vényköteles terméket. A vásárlói hatókör zsugorodását azonban az árnövekedés ellensúlyozta, s a forgalmazott érték végeredményben így is 6 százalékkal nőtt.

Az értékbeli forgalomnak több mint a felét (53 százalék) vitaminkészítmények vonzották, 18 százalékkal részesedtek a megfázás elleni szerek és 29 százalékkal a fájdalomcsillapító szerek. A lakosság a vásárolt OTC termékek értékének mintegy háromötödét (58 százalék) tabletta, 12 százalékot kapszulás kiszerelésre, 5 százalékot pezsgőtablettákra, 8 százalékot por formában, további 6 százalékot pedig oldat, illetve szirup formában fogyasztható szerekre költötte. A budapesti háztartások a számarányukhoz képest többet, míg a kis településen élők kevesebbet költenek OTC termékekre. E mellett a 3-4 tagú háztartások, valamint az olyan családok sorolhatók az OTC termékek intenzívebb vásárlói közé, melyekben 14 évesnél fiatalabb gyermek is él, illetve a közepesnél magasabb a jövedelem.

Külön említést érdemel a 60 évesnél idősebb korosztályt, mely napi fogyasztási cikkekre számarányához viszonyítva kevesebbet költ, ám a nem vényköteles gyógyszerekre kiadott összegek tekintetében számbeli súlyának megfelelő helyet foglal el. Az OTC termékek többsége jelenleg kizárólag gyógyszertárakban elérhető. Kivételt képeznek ez alól a különböző vitaminkészítmények. A GfK ConsumerScan adatai szerint ilyen szereket – bár máshol is elérhetőek – a lakosság legnagyobb arányban a patikákban vásárol.

OTC

Legolvasottabb cikkeink