Az anyatejes táplálás augusztus 1-i világnapján tanulságos felidézni a szoptatás titkait, melyeket a WHO/UNICEF ajánl a kórházak figyelmébe.
1. LÉPÉS: A kórház rendelkezzen írásos szoptatási irányelvekkel, amelyeket rendszeresen ismertessenek az egészségügyi dolgozókkal.
2. LÉPÉS: Minden egészségügyi dolgozó kapjon megfelelő felkészítést az irányelvek alkalmazásához.
3. LÉPÉS: Tájékoztassanak valamennyi várandós nőt a szoptatás előnyeiről és gyakorlatáról.
4. LÉPÉS: Segítsék az anyákat, hogy az újszülöttet már a születést követő első félórában a mellükre tehessék. Ez úgy értendő, hogy közvetlenül a megszületése után helyezzék az újszülöttet bőrkontaktusba az anyjával, tartsák ott legalább egy óra hosszat és bátorítsák az anyát, hogy felismerje, mikor áll készen az újszülött a szopásra és ajánljanak fel segítséget, ha szükséges.
5. LÉPÉS: Mutassák meg az anyáknak, hogyan kell szoptatni és a tejelválasztást fenntartani, még akkor is, ha valamilyen okból el vannak különítve az újszülöttjüktől.
6. LÉPÉS: A csecsemő ne kapjon az anyatejen kívül más ételt vagy italt, amennyiben az orvosi szempontból nem indokolt.
7. LÉPÉS: Legyen általános gyakorlat az anya és az újszülött együttes elhelyezése (rooming-in) a nap 24 órájában.
8. LÉPÉS: Ösztönözzék az igény szerinti szoptatást.
9. LÉPÉS: A szoptatott csecsemőnek ne adjanak cumit.
10 LÉPÉS: Támogassák a szoptatást segítő anyacsoportok létrehozását és az egészségügyi intézményekből távozó anyákat irányítsák ezekhez.
Az anyatej-helyettesítők marketingje Nemzetközi „Kódex" - a fő pontok összegzése:
Az anyatejet és szoptatást helyettesítő, illetve egyéb hatálya alá tartozó termékek a nagyközönség számára nem reklámozhatók
Nem szabad ingyenes anyatej-helyettesítőkkel és egyéb termékmintákkal ellátni a szülészeti intézményeket
Nem szabad ingyenes termékmintát szétosztani az anyák között
Nem szabad reklámozni az egészségügyi intézményekben
Tápszergyártó cég alkalmazottja nem adhat tanácsot az anyáknak
Nem adható ajándék, vagy termékminta az egészségügyben dolgozók számára
Nem használható olyan helyiség, felszerelés vagy képzésre szolgáló írásos anyag, amelyeket tápszergyártó cégek szponzorálnak vagy állítanak elő és csecsemőtáplálásra tanítja az anyákat
A termékek címkéjén nem szerepelhet olyan kép a csecsemőről, vagy egyéb képek, amelyek idealizálják a mesterséges táplálást
Az egészségügyi dolgozóknak szóló információk legyenek tudományosak és tényszerűek
Minden mesterséges csecsemőtáplálásról szóló információ, beleértve a termékeken lévő címkéket is, tájékoztassa az olvasót a szoptatás előnyeiről, a mesterséges táplálás anyagi vonzatairól és veszélyeiről
Alkalmatlan termékeket, mint pl. az édesített sűrített tejet, nem szabad csecsemőtáplálásra ajánlani.