• nátha
    • Náthaszezon: erre számíthatunk

      Náthaszezon: erre számíthatunk

    • 9 tipp a nátha tünetei ellen

      9 tipp a nátha tünetei ellen

    • Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

      Kevés bosszantóbb dolog van a náthánál

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

      Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

Alapképzéstől a mesterképzésig

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Az intézmények a még hadra fogható dolgozóikat képtelenek nélkülözni, tanulni küldeni.

Az Egészségügyi Menedzser klubban az ország különböző területein működő egészségügyi menedzserképzők felsővezetői az intézményükben folyó képzésről számoltak be. Dr. Gaál Péter az ELTE Társadalomtudományi Karának Egészségügyi Menedzserképző Központjának docense a náluk zajló menedzser-oktatás során tapasztalt problémákról és kihívásokról beszélt, továbbá arról, hogy ezeket miként oldhatják meg.

 
A szakember a kezdetekről azt mondta, a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen az 1990-es évek elején a diák-önkormányzati mozgalomból nőtte ki magát az egészségügyi menedzserképzés. A hallgatók egy csoportja fejlesztési modellt dolgozott ki 1992-ben – az első évfolyam hallgatója volt Gaál Péter is –, majd produktumuk alapján a Népjóléti Minisztérium világbanki fejlesztési programjából részesedhettek. Végül is az új tempus kísérleti képzés1996-ban indult, azóta évente 300-40 hallgató végez náluk.


Hivatalosan Egészségügyi Menedzserképző Központ néven 2005 áprilisában alakult meg az intézményük. Működésükben a fejlesztés során mérföldkő lett, hogy a központjuk köré szerveződve 2010. január 1-től életre hívták az SE Egészségügyi Közszolgálati Kart. Igaz, intézményükben egyéb társadalomtudományi kérdésekkel foglalkozó tanszékek is tevékenykednek – Egészségügyi Informatika és Továbbképző Központ stb. –, ahol az alapképzéstől a mesterképzésig oktatják a hallgatókat.


A képzési modelljükről röviden annyit mondott, hogy az az egészségügyben dolgozó, vezetői ambícióval rendelkezőre számít. Az oktatásra inspirálóan hat, annak hatékonyságát erősíti, hogy a tanórákon a különböző végzettségű és más-más munkakörben, eltérő területen dolgozók osztják meg ismereteiket társaikkal.
Meggyőződésük, hogy a menedzserképzés kiscsoportban optimális, ezért is dolgoznak egy-egy évfolyamon 30-40-es hallgatóval.

Képzésük filozófiája a tapasztalati úton történő tanulás és készségfejlesztés, vagyis, nemcsak elméleti ismeretanyagot szolgáltatnak a tanárok, hanem az oktatás során a hallgatók munkahelyi tapasztalataira, esettanulmányaira is intenzíven építenek. Ez utóbbiakat együtt beszélik meg és dolgozzák fel. A csoportban a felnőttképzési módszertant alkalmazzák, a számonkérések a speciális célcsoport igényeihez igazodnak. Fontosnak tartják a csapatépítést, vagyis a hallgatók igenis tanuljanak meg együttdolgozni, hogy azután az így gyűjtött készségeket és képességeket majd a munkahelyükön is tudják alkalmazni.


A problémákról és a kihívásokról azt Gaál Péter azt mondta, nagyon megküzdöttek azzal, hogy az elsők között vágtak bele a bolonyai módszer szerinti oktatásba. „Amikor még ez a rendszer a magyar felső oktatásban nem is létezett, mi már szakosítottunk, később szakirányú továbbképzést indítottunk. Anomáliának tartom, hogy főiskolai, egyetemi végzettséggel lehetett ezekre a szakirányú továbbképzési programokra jelentkezni, s noha ugyanazt tanulták a hallgatók, „induló" végzettségüktől függően főiskolai vagy egyetemi diplomát kaptak, amit érthető módon igazságtalannak tartottunk. Nos, valamilyen formában ezt a bolonyai rendszer felszámolja.

Ahhoz, hogy mesterképzésé alakulhattunk, a különböző szakterületek közötti viták során nagyon sok kompromisszumot kellet kötnünk, hiszen a miénk egyfajta határfelületi képzés. Az egészségtudományokhoz csatlakozva esetünkbe nem lehetett a korábbi 120 kredit-pontos képzést tovább vinni. Megoldásként a mesterképzésünk papíron 90 kredites, amihez hozzáadódik az előképzés alapján számított 30 kredit-pont. Egyébként a mesterképzéssé történő akkreditációval 2011 februárjában indul a képzés, amihez szeptemberben az előképzések már megtörténnek majd" – monda a szakember.


Komoly kihívásnak tartják az egészségügyi menedzserképzési programokban a minőségbiztosítást, aminél elfogadhatatlannak tartják a sokak által hirdetett távoktatást. „Ilyen formában menedzserképzés hatékonyan nem végezhető, ilyeténképpen sokat nem ér az oktatás, lexikális ismereteket ugyan nyújt, de nem elégségeseket."


Mondandójában a megváltozott a piaci környezetről, az egészségügy általános helyzetéről is szólt, summázva, hogy ezeket mindannyian megszenvedjük. Részint, mert a közszolgálati intézmények képtelenek a menedzserképzőn részt venni szándékozók tandíját kifizetni, de ennél sokkal súlyosabb probléma a kiszámíthatatlanság, a tervezhetetlenség. A menedzserképzés piacán is érvényesül az emberi erőforrás krízishelyzete, nevezetesen, az intézmények a még hadra fogható dolgozóikat képtelenek nélkülözni, tanulni küldeni. Gondként szólt az oktatói utánpótlás biztosításáról is, nevezetesen, hogy kevesen választják a tudomány művelését hivatásul.


Befejezésül Gaál docens kitörési pontként, fejlődési lehetőségként említette, hogy az egészségügyi menedzserképzést applikálni kellene a felsőoktatási keretrendszerbe, mondván, ez a vezetőképzés sok mindenben más, mint az egyéb mesterképzés, s aminek nem feltétlenül célja, hogy ugródeszka legyen a doktori képzés felé.

Továbbá azért nem kell lemondani az egészségügyi menedzserképzésnek a doktori képzésről sem, amivel kapcsolatban számos sikeres külföldi példa sorolható. Fontos, hogy speciális és gyakorlatorientált legyen. Tanszékük az egyik angliai egyetemmel arról tárgyal, hogy az ottani doktorok speciális, nem a klasszikus értelembe vett doktori képzést Magyarországon adaptáljanak.