• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Alapoznak az e-receptnek

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Egészségügyi Elektronikus Szolgáltatási Teret alakítanak ki uniós forrásokból az őszi salátatörvény szerint.

Megjelent az Egyes egészségügyi és egészségbiztosítási tárgyú törvények módosításának kormány elé kerülő tervezete véleményezés céljából a kormany.hu oldalon. Az őszi salátatörvény tervezetét október 22-ig lehet véleményezni.

A nyolc törvényt módosító csomagban többek között szerepel, hogy az egészségügyi ellátóhálózat informatikai rendszerei együttműködésének biztosítása érdekében létrehozzák az Egészségügyi Elektronikus Szolgáltatási Teret (EESZT). Az uniós forrásokból az e-egészségügyi rendszer keretében megvalósuló „szolgáltatási tér" célja, hogy biztosítsa az egészségügyi informatikai rendszerek együttműködését, s ezzel számos szolgáltatást tudjon nyújtani. Így például ennek keretében valósul meg az e-recept felírására, kiváltására alkalmas „Elektronikus Vény Szolgáltatás" rendszere is.

Bővítik az egészségügyi ágazati humánerőforrás-monitoring rendszer adattartalmát a stratégiai tervezés elősegítése érdekében, elismerve, hogy az ágazat jelenlegi helyzetére, területi lefedettségére, működésének követésére vonatkozó adatszolgáltatások nem egységesek, szükség van az érintett intézmények közötti kapcsolatok és együttműködések rendszeressé tételére, továbbá az adatok validálására.

A gyógyszertémák között szerepel, hogy a biztonságosabb betegellátás érdekében emelni akarják a biológiai gyógyszerek delistázási korlátját (30 százalékról) 50 százalékra.
Szintén a biztonságosabb gyógyszerellátást érinti egy tavaly elfogadott uniós farmakovigilanciai irányelv, amelynek törvényi szintű átültetése a magyar jogrendbe most történik meg. Ennek értelmében a gyógyszerek más országban történő forgalomból való kivonása esetén tájékoztatni kell a magyar gyógyszerhatóságot (OGYI) annak érdekében, hogy a gyógyszerekkel kapcsolatos valamennyi biztonságossági kockázatot az OGYI megismerhesse.

Új fogalomként kerül be az új pszichoaktív anyag, amely a tervezet szerint olyan újonnan megjelent, gyógyászati felhasználással nem rendelkező anyag vagy vegyületcsoport, amely a központi idegrendszer működésének befolyásolása révén alkalmas a tudatállapot, a viselkedés vagy az érzékelés módosítására, megváltoztatására.

A módosításra váró törvénycsomag érinti a háziorvosokat is. A 2013-as tavaszi árvíz tapasztalatai alapján az alapellátásra is ki akarják terjeszteni az egészségügyi válsághelyzeti szabályokat, ugyanis problémát okozott az árvíz miatt elzárt településeken a háziorvosi ellátás biztosítása, mivel nem volt jogalapja az orvosok kirendelésének.

A változtatások sorából nem marad ki az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK): a változások célja, hogy a betegpanaszok fogadásában és kezelésében az OBDK központi hivatali szerepe egyértelművé váljon. Az indoklás szerint OBDK mint a beteg-, ellátott- és gyermekjogi képviselőket foglalkoztató szerv a betegjogok érvényesítése kapcsán meghatározó, elsődleges szereplője az ellátórendszernek, ezért szükséges egyértelműsíteni és kiemelni a központi hivatal helyét és viszonyát az egészségügyi ellátórendszer többi szervéhez a betegjogi jogsérelmekkel kapcsolatos eljárásban.

Új közforgalmú gyógyszertár létesítésére kiírt pályázat elbírálása során előnyben akarják részesíteni az a pályázók, aki olyan településrészen kíván gyógyszertárat működtetni, amelytől több mint 1,5 km-re van a legközelebbi működő közforgalmú gyógyszertár. Elvárásként fogalmazódik meg, hogy az egészségügyi államigazgatási szerv a fiókgyógyszertár működtetését előnyként csak akkor jelenítse meg a pályázatban, ha az valóban indokolt.

A patikatulajdonlási programot érintve ki akarják zárni az elővásárlási jog gyakorlását családtagok közötti értékesítés esetében a kötelező gyógyszerészi tulajdonhányad feletti gyógyszertári üzletrészek értékesítése során. A családon belüli gyógyszertári üzletrészek értékesítése esetében a jogalkotók szerint nem lenne méltányos, ha az elővásárlási jog intézménye a családi vagyont képező üzletrész elvesztéséhez vezetne. Ezért az ilyen visszterhes átruházásokat ki kell venni az elővásárlás intézménye alól.

A tervezet teljes szövegét a kormany.hu oldalon lehet tanulmányozni.