• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

FAKOOSZ: államosított háziorvosi praxisok?

Egészségpolitika Forrás: Weborvos

Az Alapellátó Orvosok Országos Szövetsége - FAKOOSZ véleménye a praxisok államosításáról.

Van néhány alaptétel melyből nem engedhetünk. Nem önös érdekből, hanem a működőképes alapellátás fenntartásáért.

1. A háziorvos személyes közreműködésével megvalósuló, vállalkozás keretei között végzett, koncessziós körzeti-területi elven működő, praxis jogra épülő és praxis alappal támogatott, háziorvostan-szakvizsgához kötött, állami, helyi önkormányzati, OEP és lakossági finanszírozásban részesülő háziorvosi rendszer fenntartása, megvalósítása.

2. A finanszírozásban éppen a háziorvosi feladat ellátás sajátságai miatt idegen teljesítmény elv minimalizálása.

3. A kialakult válsághelyzetért egyedül az elértéktelenített finanszírozás a felelős, hamis az a vád, mely a praxis jog intézményét, a körzeti elvet vagy a szakképesítési korlátot teszi felelőssé.

4. Ellátási érdekből sem engedhetjük meg a szakma felhígulását, a praxis jog kijátszását, háziorvosi körzetek megalapozatlan összevonását, de a betegek valóságos választásával létrejött TEK nélküli praxisok adminisztratív elvű megszüntetését sem támogatjuk,

5. Nem fogadhatóak el a jogalkotás olyan következményei, melyek az orvos-beteg bizalmi viszony közé éket vernek, ellenérdekeltté teszik a feleket, valamint a konfliktusok szintjévé teszik a háziorvosi ellátást. Nem helyezheti az állam saját felelősségét a háziorvos vagy az ellátó rendszer vállára, nem bújhat az ellátók mögé.

A finanszírozási rendelkezések és szerződések nem lehetnek zsaroló, uzsora jellegűek, de ösztönzőek igen.

6. Világjelenség az orvos és egészségügyi dolgozó hiány, amelynek fő oka az, hogy a politika nem akarja felismerni, hogy a XXI. században már nem lehet esküre hivatkozással jelentős túlmunkára kényszeríteni ezen ágazat dolgozóit sem, mind a rendes munkaidőben végzett tevékenységet, s a túlmunkát pedig különösképpen jól meg kell fizetni ahhoz, hogy a mai fiatal korosztályok ezt a nehéz hivatást válasszák.

7. Mindenféle átszervezési kezdeményezés – egy húsz éve jól működő, bevált, sikeres, a betegek számára a legnagyobb többségben elégedettséget jelentő – háziorvosi rendszerben csak pótcselekvésnek tekinthető, rövidtávú politikai célok elérése céljából. A háziorvosi rendszer fenntartása és fejlesztése valódi prioritás, kormányzati ciklusokon átívelő módon lehet csak felelősen kezelni.

A húsz év öt kormányzati ciklust jelent, melynek az a tanulsága, hogy ciklusonként sorozatos rossz, rövidtávú politikai döntések sorozata, vagy szükséges döntések elmulasztása miként tudja lerontani egy kezdetben prosperáló ellátási terület egészét.

Politikai döntéshozók figyelem: rajt! de – az orvostudományból kölcsönözve:

Nil nocere – vagyis nem ártani!

dr.Selmeczi Kamill
elnök