• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Háziorvosi eszköztámogatás - így látja a FAKOOSZ

Egészségpolitika Forrás: FAKOOSZ

A szövetség elégedett az elérhetőség módjával, ám a finanszírozást kevésnek tartja.

A FAKOOSZ megfogalmazta álláspontját a július helyett várhatóan októberben életbe lépő eszköztámogatási rendeletről, illetve annak tervezetéről: véleményüket, amit alább szó szerint közlünk, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Jogi Főosztály Egészségpolitikai Jogi Osztályára juttatták el.

"Szövetségünk – de nyugodtan mondhatjuk, valamennyi érintett - nevében elsősorban üdvözöljük és örömmel fogadjuk a régen látottan bürokráciamentes, egyszerűen elérhető forráslehetőséget. Habár az összegszerűségét illetően lennének jobbító ötleteink, illetve sajnáljuk, hogy az eredetileg tervezett júliusi indulás kitolódik októberre.

Ugyanakkor tudomásul véve a költségvetési korlátokat, a jelen előterjesztés keretei között egyrészt a végrehajtási szabályokat illetően, valamint az 1. sz. melléklet szerinti eszközlista bővítésére vonatkozóan az alábbi javaslatokat, észrevételeket tesszük:

A program sikerét nagyrészt befolyásolja, hogy az ennek keretében beszerezhető, többlet szolgáltatások nyújtására alkalmas eszközök működtetését – többlet energia, kellékek, stb.) az alapfeladat ellátása mellett a sok éve változatlan finanszírozásból ki lehet-e egyáltalán minden esetben gazdálkodni. Ez a probléma nem tart-e sokakat vissza attól, hogy a rendelkezésükre álló keretet csak részben, vagy egyáltalán nem használják ki?

Mindenképpen szükségesnek tartanánk a rendeletben annak szabályozását, hogy nagyobb értékű eszközöket akár közvetlenül szállító finanszírozásban – több havi részletfizetési lehetőség, ún. kereskedelmi hitel nyújtása keretében – is be lehessen szerezni, ne legyen kötelező a pénzintézeti út igénybevétele a források esetlegesen szükséges megelőlegezésére. Ugyanis a banki szempontból az egy-egy praxisra jutó viszonylag kis összeg miatt a hitelek költségei – hitelbírálat, szerződéskötési díj, a kamat mértéke, előtörlesztési díj, stb. - a praxisok fejlesztésére szánt pénznek jelentős hányadát eltérítheti az amúgyis egyre drágábban dolgozó banki szektorba.

Megfontolandó lehetne az is, hogy az előzőekben írt banki veszélyek kivédésére maximálásra kerülne az ezen program keretében folyósított hitelek költsége, a kamat és/vagy a teljes hitel-díjmutató maximálásában. Így lenne esély a bankok közötti verseny kikényszerítésére és a hallgatólagos árkartelljük kivédésére. Ezt azért is megtehetné a Kormány, mivel itt a bankok tőkemegtérülése a biztos állami forrásból nagy biztonságúnak látszik.

Nem tartjuk egyértelműnek a közös beszerzésre kerülő eszközök elszámolásának szabályait. Ugyanis a számviteli törvény előírásai szerint az eszközök között csak a saját tulajdonú eszközök mutathatók ki, a jelen rendelet viszont nem szabályozza, hogy egy nagyértékű műszer (pl. UH) közös beszerzése esetén kinek a tulajdonába kerül a műszakilag egyébként oszthatatlan eszköz.

Szükséges lenne annak lehetővé tétele a közös beszerzés megvalósítására, hogy több praxis megállapodást köthessen egy ún. gesztor-praxis kijelölésével Ezen szerződésben lenne lehetőség a közös használat és a beszerzés finanszírozásában való részvétel feltételeiről – önrész, hitel, átadott támogatás - megállapodnia a kezdeményezetteknek. Mindenképp lehetővé kellene tenni egyrészt a közös beszerzésben – és ezáltal a használatban is – az eltérő arányú részvételt, valamint hogy a közös beszerzéshez csatlakozók ne veszítsék el azt a lehetőségüket, hogy a közös beszerzés során ki nem használt forrásukat saját, egyéni beszerzéseikre is felhasználhassák.

Javaslatunk elfogadása esetén a gesztor-praxis bonyolítaná a beszerzést, illetve számolna el az OEP-el, biztosítaná az ellenőrzés lehetőségét. A megállapodásban részes többi vállalkozás pedig nyilatkozna az OEP felé, hogy a részükre járó havi 50 000 Ft-os támogatásból a gesztor részére mekkora hányad kerüljön átadásra. Mivel a folyósítás csak az OEP által történik, így ez a megoldás technikailag egyszerűen kivitelezhető.

Mindenképpen fontosnak tartjuk annak rendezését is, hogy jelen támogatás egyértelműen különüljön el mind jogcímét, mind utalványozását, mind átutalását tekintve a praxisok havi normál finanszírozásától, hogy véletlenül se állhasson elő az a helyzet, hogy iparűzési adó alapként kerüljön figyelembe vételre.

A háziorvosi eszközlista (1. sz. melléklet) bővítését az alábbiakkal javasoljuk:
a.) rádiósebészeti eszközök beszerzése, amennyiben a háziorvos rendelkezik az ehhez szükséges tanfolyam elvégzéséről szóló igazolással. Javasolt értékhatár : 1,5 millió Ft
b.) Fizikoterápiás eszközök beszerzése, amennyiben az ezen tevékenység végzéséhez szükséges engedély rendelkezésre áll. Javasolt értékhatár: 1,5 millió Ft.
c.) A támogatási időszak alatt felvetődhet további eszközök – melyek az ellátás színvonalának további emelését szolgálhatják – beszerezhetőségének igénye, ezért azt javasoljuk, hogy a háziorvosi szakmai kollégiumhoz előterjesztett és véleményezett módon – a lista nyitva hagyása mellett – legyen lehetőség további eszközök beszerzésére."

dr. Selmeczi Kamill elnök