Július elsejétől ismét költségvetési intézményként működnek, a legtöbb szállítójukkal megegyeztek.
Egy év alatt annyi minden történt, mint nyugodtabb időszakokban akár egy évtized alatt, ami nem csupán a menedzsment minden tagja és a kórház összes dolgozója, de az önkormányzat számára is komoly kihívást jelentett – fogalmazott dr. Mészáros Lajos, a dunaújvárosi Szent Pantaleon Kórház főigazgatója a tegnap délutáni összevont Szent Pantaleon és Semmelweis-napi ünnepségen.
Tájékoztatásából kiderült, hogy 2010 júniusának végén a kórház lejárt számlatartozása másfél milliárd forintot tett ki, amit ez év közepére sikerült egy milliárd forint alá szorítaniuk. Megszabadultak a „Zöld" Rendelőintézet magas, havi 11 milliós bérleti költségétől, belakták a korábban félig kiürített régi „Fehér" Rendelőintézetet és minimális beruházással kialakították a kórházi főépületben is új helyeket rendeléseknek, valamint csekély havi bérleti és rezsiköltséggel használják az élményfürdő gyógyászati részlegét, visszaszerezve ezzel szünetelő kapacitásaikat és új munkahelyeket is teremtettek.
Pénzügyi, likviditási téren a múlt év végéig jelentős javulást sikerült elérni, ám az év végén beharangozott 280 milliós állami konszolidációs pénz híre hallatán több beszállítótól is felszámolási fenyegetés érkezett a kórház kft. ellen. A kifizetések után a felszámolási eljárások szüneteltek illetve megszűntek, ám számlavezető bank nem újította meg a kórház számára az addig igénybevett számlahitel- és faktor keretet, így azt egy összegben levonták a január havi ellátmányból. Ilyen arányú hirtelen likviditásromlás még egy stabil szervezet számára is nagy csapás, fogalmazott a főigazgató, utalva arra, hogy a dunaújvárosi kórház még csak a stabilizálódás útján volt. Ezek után más nagy beszállítóink is aggódni kezdtek kinnlevőségeik miatt és kilátásba helyezték a felszámolási eljárást.
A fenntartó önkormányzat tartva a további felszámolási eljárásoktól, ebben a környezetben nem ítélte biztonságosnak a betegellátást, ezért új költségvetési szervet hozott létre. A szakellátási feladatokat elvonta a kórházat működtető gazdasági társaságtól és július elsejével az új szervezetnek adta. Ezt erősítette, hogy a Semmelweis Tervben és a kormányzat egyéb kommunikációs csatornáin erőteljesen fogalmazódott meg, hogy a közfinanszírozott egészségügyi rendszerben nem kívánatosak a gazdasági társasági formában működő intézmények. Ezt látta a kórházi menedzsment is a különböző állami források elosztásánál, amikor például a keresetkiegészítések központi keretétől estek el a gazdasági társaságok. A dolgozók végül megkapták a kiegészítést, de ezt a működési költségből kellett kigazdálkodni.
A július elsejei átalakulást megelőzően mintegy 40 nap állt rendelkezésre, hogy biztosítsák a zökkenőmentes átállást. Az engedélyeztetési eljárás során biztosítani kellett munkavállalók folyamatos együttműködését, az eszközpark meglétét, a kiszervezett tevékenységeket ellátó közreműködőkkel meg kellett egyezniük, hogy folyamatos legyen a gyógyszerellátás, a laborvizsgálatok, a CT elérhetőség, a takarítás, az étkeztetés, az ápolási- és rehabilitációs ellátás és az orvosvállalkozók rendelkezésre állása.
Nem mindig voltak zökkenőmentesek ezek az egyeztetések, jegyezte meg a főigazgató azzal, hogy a nagy beszállítók többsége veszélyben érezte kinnlevőségei kifizetését és az új megegyezést a régi, a kórház számára egyoldalúan hátrányos elemekkel próbálta volna megkötni. A kórháznak minden, a működéshez szükséges kiszervezett tevékenység esetében alternatív tervet is ki kellett dolgoznia arra az esetre, ha mégsem születik megállapodás. Végül a jelenlegi beszállítókkal sikerült kölcsönös kompromisszumok árán megállapodni a folyamatos működésről, így a lehető legkisebb zökkenővel sikerült az átállás.
Az új, átmeneti szerződések már a szűkebb és kiszámíthatatlanabb finanszírozási környezethez igazodnak, tehát kedvezőbb díjtételekkel és rugalmasabb kondíciókkal bírnak, bár kis számban maradtak még jogilag kiküszöbölhetetlen hátrányos elemek. A napokban közbeszerzési eljárásokat indítottak ezekre a szolgáltatásokra.
Részben a beszállítói engedményeknek, nagyobb részben belső tartalékaik kiaknázásának és bevételnövekedésüknek köszönhetően elindultak a konszolidáció útján, foglalta össze mondandóját Mészáros Lajos. Tovább folytatódik a 3,6 milliárdos struktúraátalakítási pályázat során az új technológiai tömb beruházásának előkészítése. A beruházás megvalósulásával lehetőség nyílik további hatékonyságnövelő intézkedésekre, ilyen például az alapellátási ügyelet integrációja a sürgősségi osztályhoz, később pedig az ápolási és rehabilitációs ellátás visszaszervezése a központi telephelyre.
A főigazgató úgy látja, hogy a hatékonyabb működéssel további tartaléka lehet a kórháznak a Semmelweis tervben megfogalmazott térségi együttműködésből adódó lehetőségek ésszerű kihasználásával. Ennek keretében tárgyalások folynak Fejér megye nagy ellátói között az együttműködési lehetőségekről, azonban a nagytérség többi kórháza is részese lesz a folyamatnak. Kiemelte, hogy a szakmai együttműködés ésszerű kereteit is ki kell alakítaniuk úgy, hogy a lakossági érdekeket, az ésszerű betegutakat nem szabad erőszakkal, tollvonással átírnia senkinek.
Leszögezte: „Olyan együttműködésbe semmiképpen nem megyünk bele, amely hátrányosan érinti a Szent Pantaleon Kórház ellátó kapacitásait és ezáltal bevételeit." Az együttműködési lehetőségek feltárása érdekében a Szent György Kórházhoz hasonlóan a dunaújvárosiak is megrendeltek egy szakértői anyagot a kellően megalapozott döntés érdekében.
Kitüntetések, előléptetések a dunaújvárosi kórházban.