Ma már nem az egészségügy partvonalán vannak a rendelőintézetek Sólyom Olimpia szeirnt.
Budapest egyik legnagyobb szakrendelőjének informatikai fejlesztéseiről nyilatkozik dr. Sólyom Olimpia, a Budapest XV. ker. Önkormányzat Egészségügyi Intézménye főigazgató főorvosa a Kórház szaklap őszi számában.
Főigazgató asszony, hogyan látja, felkészültek a november 1-től élesedő Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térhez való csatlakozáshoz?
Úgy érzem, mindent megtettünk annak érdekében, hogy informatikailag az ország élvonalába kerüljünk. Jelentős fejlesztéseken vagyunk túl. Az év közepén bevezettük a FŐNIX-Pro medikai informatikai rendszert, jelenleg folyik a DIVAS PACS-rendszer bevezetése, ráadásul már hosszú ideje működik nálunk a TERASY teleradiológiai rendszer. Teljes egészségügyi informatikai hátterünket a Béker-Soft Informatika szállította, ők az EESZT-vel kapcsolatos minden illesztési feladatot megvalósítanak a rendszereinkben.
…
Hogyan lehet egy intézmény egyszerre beteg- és dolgozóközpontú?
A megoldást a fejlett minőségbiztosítási módszertan következetes működtetése jelenti. Minőségbiztosítási akkreditációnkat komolyan vettük és kiváló eredménnyel végeztük el, rendszeresen folytatunk betegelégedettségi vizsgálatokat, illetve dolgozóink véleményeiket, tanácsaikat egy erre szolgáló ládában helyezik el. Kiváló a kapcsolatunk intézményünk külső környezetének szereplőivel, a helyi nyomtatott és elektronikus sajtón keresztül rendszeresen tájékoztatjuk a lakosságot fejlesztéseinkről, felújításainkról. A fejlett intézményi struktúra kialakításában sokat segít a magas szintű vezetői gárda. Gazdasági igazgatónkat és kontrolling-finanszírozás-informatikai vezetőnket az EMMI Finanszírozási Főosztályáról sikerült elcsábítanunk. Az ő segítségükkel hoztuk létre azt az ötéves fejlesztési tervet, amelynek fő célja, hogy az intézmény minél több szakmában legyen képes a definitív ellátásra.
Ezáltal bővülhet a szakrendelő szerepe?
Amikor elkezdtem dolgozni a magyar egészségügyben, a szakrendelők még az egészségügy partvonalán voltak. Sokszor büntetésből mentek szakrendelőbe az orvosok, akik a kórházak levetett eszközeit használták. Mára ez teljes mértékben megváltozott. A magyar egészségügy racionalizálásának és költségcsökkentésének egyik záloga a szakrendelők definitív ellátásának kiemelése és támogatása. A mai modern szakrendelők kiváló szakorvosokkal, szakdolgozókkal és műszerezettséggel dolgoznak.
…
Mitől lehet modern egy szakrendelő?
Hiszek az alapellátás-szakellátás és kórházi ellátás hatékony együttműködésében, ezért már régóta várom azt az informatikai megoldást, amely ezeket a kapcsolatokat informatikailag is rendezi. A FőnixWEB-en keresztül a háziorvosok az előjegyzés mellett minden lelethez hozzáférnek. A háziorvosokkal való korrektebb együttműködés és más intézményekkel kialakított együttműködések alapfeltétele, hogy olyan informatikai rendszer működjön az intézményben, amely bármikor bármilyen országos hálózatra rá tud csatlakozni. Élünk a modern technológiával, a teleradiológia területén is jelen vagyunk, már nem csak beküldő intézményként, hanem egy éve rendszeresen leletezünk is a rendszernek. Mivel a Károlyi Kórház bezárását követően a kerületben, de a környéken sincs fekvőbeteg-ellátó intézmény, még közelebb kell hoznunk az alapvető diagnosztikát a lakossághoz: CT-berendezést szeretnénk működtetni – erre pedig többletkapacitás-befogadást kezdeményeztünk.
Ez valóban azt mutatja, hogy informatika nélkül már nincs egészségügy?
Továbbmegyek. Integrált informatika nélkül nincs hatékony egészségügy. A betegutak nyomon követhetőségéhez elengedhetetlenek az integrált adatok. Az egészségügyben az egyik legfontosabb dolog az informatika után a logisztika fejlesztése, a diagnosztika együttműködésének racionalizálása, ebben egységes informatikai rendszerre van szükség. Ez időt és pénzt spórol mindenkinek. A döntéshozatalhoz, ahhoz, hogy korrekt és jó döntéseket hozzanak a vezetők, valamint megfeleljenek az aktuális jogszabályi és uniós elvárásoknak, a nélkülözhetetlen, hogy az adatok, azok összefüggéseiben, nagyon rövid idő alatt rendelkezésre álljanak. Ezt pedig integrált technológiával lehet a legoptimálisabban megvalósítani.
(A teljes interjú a Kórház 2017/őszi számában olvasható.)