• nátha
    • Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

      Vazomotoros nátha – lehet, hogy ettől szenved hetek óta?

    • Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

      Ha a koronavírus nem lenne elég: épp mindenki náthás

    • Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

      Matematikai modellezés szerint náthává szelídülhet a koronavírus

  • melanóma
    • Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

      Melanoma: kevés ismeret, késői diagnózis

    • Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

      Melanoma: Jobb az esélye annak, aki nem egyedülálló

    • Friss kutatás: Több nő jár bőrgyógyászati szűrésre

      Friss kutatás: Több nő jár bőrgyógyászati szűrésre

  • egynapos sebészet
    • Bővítéssel orvosolják a helyhiányt Budaörsön

      Bővítéssel orvosolják a helyhiányt Budaörsön

    • Jövő héttől ismét végezhető egynapos sebészeti ellátás

      Jövő héttől ismét végezhető egynapos sebészeti ellátás

    • Felfüggesztették az egynapos sebészeti ellátásokat

      Felfüggesztették az egynapos sebészeti ellátásokat

Medicina 2000: erősíteni kell a járóbeteg-szakellátás szerepét

Egészségpolitika 2021.09.16 Forrás: Weborvos
Medicina 2000: erősíteni kell a járóbeteg-szakellátás szerepét

Helytállás a járvány leküzdésében alcímmel zajlik a Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség konferenciája.

2021. szeptember 15 és 17 között, több mint 300 résztvevővel az idén is megrendezik a Medicina 2000 Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség immáron XXIII. éves konferenciáját szimbiózisban a XVIII. Országos Járóbeteg Szakdolgozó Konferenciával. A konferencia első, szerdai napján ismét sor került a hagyományos Egészségpolitikai Fórumra, ahol idén is terítékre kerültek a Szövetség számára fontos témák - foglalták össze a legfontosabb megállapításokat sajtóközleményben.

Mint írták, a szeptembertől „újrainduló” teljesítményfinanszírozás során mindenképp javasolt az alacsonyabb költségigényű járóbeteg szakellátás preferálása, az ambuláns és egynapos sebészeti beavatkozások teljesítmény korlátozásának megszüntetése. Fontos lenne a telemedicina finanszírozásának érdemi javítása, mert jelenlegi díja nem fedezi költségeit, amelynek a pandémiás helyzetben nagy jelentősége lenne. Fontos lenne továbbá a finanszírozási kódok karbantartása, azért, hogy ne legyen költségük alatt egyes szakmák társadalombiztosítási térítése.

A tanácskozáson szóba került az is, hogy a már elfogadott jogszabályok, illetve már megismert tervek erős centralizáció képét vetik előre, amely akár jelentheti a járóbeteg szakellátás integrálását a kórházi struktúrák alá. Az Egészségpolitikai Fórum minden megjelent szereplője egyetértett abban, hogy a járóbeteg szakellátás nem nélkülözhető „elem”, sokkal inkább a megerősítésére volna szükség. Elhangzott, hogy kizárólag a járóbeteg szakellátás tudja tehermentesíteni a fekvőbeteg intézményeket, és inkább minél több minőségi ellátást kellene a járóbeteg szakellátásba áthelyezni. Egyfelől ez az ellátási forma sokkal költséghatékonyabb, másrészről – különösen a tervezett fekvőbeteg ellátás centralizáció fényében ­– csak vele biztosítható a megfelelő lakosságközeli ellátás. A tervezett átalakítások kapcsán többen rámutattak, hogy a centralizálásra (a fekvőbeteg ellátásban) és decentralizálásra (járóbeteg ellátásban) párhuzamosan lenne szükség, mint ahogy a helyi viszonyokat (pl. távolság, közlekedés) is figyelembe vevő differenciált megközelítésre is.

Az Egészségpolitikai Fórum minden résztvevője utalt arra, hogy a pandémia markánsan rámutatott az alap- és szakellátás együttműködésének erősítésére. A Medicina 2000 hangsúlyozta, hogy csökkenteni kell az adminisztratív terheket és akadályokat, a szakellátást a ténylegesen szakorvost igénylő esetekre kell fenntartani. Felesleges például számos gyógyszer, vagy gyógyászati segédeszköz felírását szakorvoshoz kötni, GYSE esetében például akár még a magasan képzett (felsőfokú végzettségű) szakdolgozók is szerephez juthatnának.

Elengedhetetlen, hogy a kórházi keretek között működő járóbeteg ellátás az intézményen belül határozott szervezeti, gazdasági önállóságot nyerjen, mivel a tapasztalatok szerint csak így valósulhatnak meg maradéktalanul a járóbeteg szakellátástól elvárható előnyök.

A Medicina2000 állásfoglalása, - csakúgy, ­mint a kerekasztal minden más résztvevője - üdvözölte a hálapénz kivezetését, és várja annak tisztító hatását az ellátási folyamatokra. Mindemelett már látható, hogy a hálapénz kivezetése miképpen módosítja a betegutakat, az ellátási szükségleteket, és az orvosok motivációját. Ez utóbbit illetően találó megfogalmazás, hogy az illegális érdekeltségeket legális érdekeltségekre kell cserélni, mivel jelenlegi új orvosi bérrendszer önmagában nem tartalmaz elegendő ösztönzést a minőségi és hatékony munkára.

A Szövetség arra is felhívja figyelmet, hogy ha az önkormányzatoktól elkerülne az intézmény fenntartói feladat, az az egészségügyi ellátásból történő forráskivonásként jelentene az önkormányzati források elapadása miatt. Ez a mindennapi életben hozzáférhetőségben, lakosságközeliségben, és költséghatékonyságban is rontaná az ellátórendszer működését. Romlani fog az háziorvosokkal történő együttműködés, romlik az ellátás színvonala és biztonsága. Ráadásul ebben az esetben az elmúlt évek nagyarányú vidéki fejlesztései, valamint az Egészséges Budapest Program beruházásai csak alacsony hatásfokkal hasznosulhatnak, és nem fogják betölteni azt a célt és szerepet, amelyre eredetileg szánták őket. Ezért ezt az irányt a Szövetség nem támogatja.

A Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalása

(2021. szeptember 15., Balatonfüred)

A 2021-es évben az egészségügy működését - és ezen belül a járóbeteg szakellátás területét - elsősorban a koronavírus járvány, illetve az egészségügyi szolgálati jogviszonyt létrehozó és a hálapénz megszüntetését is magába foglaló 2020. évi C. törvény határozta meg. Hatásuk egyrészt az volt, hogy rámutattak az ágazat problémáira, másrészt elindítottak egy átrendeződési folyamatot. A kormányzati intézkedések az egészségügy egységesítésére mutatnak, a folyamat további elemei és részletei egyelőre csak a találgatások szintjén ismertek. Azonban a 2021-es év tapasztalatait mindenképp figyelembe kell venni az egészségügyi rendszer működésének jövőbeni javításához. Ehhez Szövetségünk felajánlja szakmai segítségét.

1. Az „újrainduló” teljesítményfinanszírozás vonatkozásában mindenképp javasolt az alacsonyabb költségigényű járóbeteg szakellátás preferálása. Ide tartozik ambuláns és egynapos sebészeti beavatkozások volumenkorlátjának már korábban is javasolt megszüntetése a járóbeteg szakellátásban, a telemedicina finanszírozásának érdemivé való emelése, amely a járványhelyzetben segítséget nyújt, de egyben jelentős szakmai és kommunikációs terhet is ró a szakellátásra. Fontos lenne a kódok elmaradt karbantartása, a hozzájuk rendelt német pontok rendszerének felülvizsgálata, az egészségügyi ellátás értéken történő finanszírozása felé való közelítés, hogy a szakmák jövedelmezősége közeledjen egymáshoz.

2. A pandémia markánsan rámutatott, hogy az alap- és szakellátás együttműködésének erősítése nélkülözhetetlen a betegellátás hatékonysága érdekében. Csökkenteni kell az adminisztratív terheket és akadályokat, a szakellátást a ténylegesen szakorvost igénylő esetekre kell fenntartani, felesleges számos gyógyszer, gyógyászati segédeszköz felírását szakorvosi véleményhez kötni, ennek felülvizsgálata és megfelelő szabályozása szükséges. A rendelkezésre álló informatikai rendszer (Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér) előnyeinek kihasználásával a felesleges betegmozgásokat ki kell iktatni.

3. Elengedhetetlen, hogy a kórházi keretek között működő járóbeteg ellátás az intézményen belül határozott szervezeti, gazdasági önállóságot nyerjen, így a járóbeteg szakellátás elvárható jobb szervezettségének előnyei minden intézményben megjelenhessenek. Korábbi javaslatunknak megfelelően tisztázni kell a kórházi osztály keretében működő szakambulanciák és az önálló szakrendelések definícióját, funkcióját, szabályozásukat sajátosságaiknak megfelelően el kell különíteni.

4. Szövetségünk üdvözli a hálapénz kivezetését, várja annak tisztító hatását az ellátási folyamatokra. Az ágazati szervezetekkel - így Szövetségünkkel is - karöltve szükséges monitorozni, hogy a hálapénz kivezetése miképpen módosítja a betegutakat, az ellátási szükségleteket, ezért hol kell beavatkozni a kapacitások átrendezésével, illetve milyen motivációs lehetőségek vannak a betegutak hatékony és racionális menedzselése vonatkozásában.

5. A 2020. évi C. törvény és a csatlakozó jogszabályok erős centralizáció képét vetik előre: a járóbeteg szakellátás integrálását a kórházi struktúrák alá. Ennek érdemi részletei továbbra sem ismertek, ami bizonytalanságot okoz a szakrendelőkben. Ha az önkormányzatoktól elkerül a fenntartói feladat, az hozzáférhetőségben és lakosságközeliségben, költséghatékonyságban, infekciókontroll szempontból is rontani fogja az ellátórendszer működését. Romlani fog az alapellátással történő együttműködés, a forrásokhoz való hozzáférés, és hosszú évtizedes tapasztalat szerintsorvadásnak indulnak a rendelőintézetek, romlik az ellátás színvonala és biztonsága. Ebben az esetben az elmúlt évek nagyarányú vidéki fejlesztései, valamint az Egészséges Budapest Program beruházásai alacsony hatásfokkal hasznosulhatnak csak, és nem fogják betölteni azt a célt és szerepet, amelyre eredetileg szánták őket. Ezért ezt az irányt Szövetségünk károsnak tartja, és nem tudja elfogadni.

A fenti témákban és még bármely, az ellátórendszert érintő kérdésben Szövetségünk szakmai alapokon állva, támogatóan ajánlja fel együttműködését az ágazatot irányító szervezeteknek.

Legolvasottabb cikkeink