Az önkormányzati tulajdonú szakrendelők államosításának immár több mint tíz éve történő lebegtetése igen káros hatású.
A mai napon Balatonfüreden megkezdődött a péntekig tartó Országos Járóbeteg Szakellátási Konferencia és Országos Járóbeteg Szakdolgozói Konferencia.
Hagyományosan a konferencia első napján az ágazat legfontosabb szakmai szereplőit (Államtitkárság, NEAK, OKFŐ) továbbá hozzászólóként az EGVE, a Kórházszövetség, a MÁE és a MÁIE, a MESZK, és a MOK, képviselőit szólítják meg egy kerekasztal megbeszélésben.
E fórum kapcsán a Medicina 2000 Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalást adott ki, amellyel fel kívánja hívni a figyelmet az ágazatot terhelő legégetőbb problémákra, segíteni kíván a legszükségesebb változtatási irányok meghatározásában.
"A Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalása
A külső gazdasági és politikai válságok ellenére az egészségügy - és benne a járóbeteg szakellátás - továbbra is ellátja feladatát, mindent megtesz a magyar lakosság egészsége érdekében. A Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség állásfoglalásával fel kívánja hívni a figyelmet az ágazatot terhelő legégetőbb problémákra, segíteni kíván a legszükségesebb változtatási irányok meghatározásában, és egyben közös gondolkodásra, együttműködésre kívánja ösztönözni az ágazatban és tágabb környezetében működő döntéshozókat, társszervezeteket. Helyzetértékelésünk és javaslataink a következők:
1.) Az egészségügy humánerőforrás problémája állandósult.
· Ennek ellenére a szabályzók változatlansága okán továbbra is nehezített az ágazat működését segítő nyugdíjas orvosok, szakdolgozók alkalmazása. Ez megnyilvánul a nyugdíjuk nehézkes igénylésében és több hónapos késéssel történő kifizetésében. További gond, hogy a gazdasági-műszaki területen dolgozó tapasztalt munkatársakat egyáltalán nem lehet továbbfoglalkoztatni, csak szövetkezeti formában. Jelentős segítség lenne az intézményrendszer számára, ha ebben változás állna be.
· A magánfinanszírozott egészségügy elszívó hatása egyre erősebben érezhető. Közintézmény nem tudja felvenni a versenyt a privát szféra által kínált jövedelmekkel, és rugalmas munkavégzéssel. Fontos volna a két szektor díjainak valamiféle szabályozását elindítani. Egyes szakmák különösen érintettek a magánellátás miatti szakorvoshiányban (kardiológia, radiológia, bőrgyógyászat, szemészet), ezekre az egészségügyi kormányzatnak célzott programokat kellene indítania.
2.) Előjegyzési idők csökkentésében Szövetségünk különösen érdekelt
Ez javítaná a gyógyító folyamatokat és a lakosság percepcióját, csökkentené a betegeknek az intézményekben lecsapódó frusztrációját.
· Örömmel fogadnánk a járóbeteg szakellátásban is az igen hosszú előjegyzési időkkel működő szakmákban (pl. ultrahang, kardiológia, urológia, endokrinológia, angiológia), a várólista köteles műtéti beavatkozások esetében bevált várólista csökkentési program bevezetését - természetesen megfelelő motivációs ösztönzők bevezetése mellett.
· A JIR-es előjegyzés és a területi ellátási kötelezettség kapcsolata nem egyértelmű, rendbe kellene tenni.
3.) Finanszírozási problémák is folyamatosan kísérik az ágazat működését.
A járóbeteg intézmények a kórházi növekvő tartozásállomány ellenére is konszolidált, tartozásmentes működést tudnak felmutatni. Ehhez, többek között, a fenntartó önkormányzatok rendszeres támogatásaira is szükség van, ami elismerést érdemel.
· A működési költségek jelentős emelkedése ellenére 2018 óta (!) változatlanok az alapdíjak.
· A jubileumi juttatások finanszírozására nem kaptunk fedezetet, annak kifizetése az intézményrendszer vállán nyugszik.
· Üdvözöljük a laborellátás teljes éves kereteinek számos szolgáltatót érintő átmeneti emelését, azonban ez rendszerszerű, hosszútávú megoldást igényel.
· A J0 mintavételi laborok finanszírozása továbbra is jelentősen az önköltségi szint alatt történik.
· A járóbeteg ellátóknál az infúziós kezelések finanszírozása évtizedek óta nem megoldott.
· Egészségfejlesztési Irodák a korábbi szakmapolitikai tervek ellenére, több mint egy évtizede nem rendelkeznek egészségügyi jogállással, finanszírozásuk esetleges.
· A betegútszervezés sem a háziorvos felé, sem a kórházi ellátás irányába nem működik, ebben jelentős előrelépés szükséges.
4.) Az önkormányzati tulajdonú szakrendelők államosításának immár több mint tíz éve történő lebegtetése igen káros hatású, akadályoz minden hosszútávú tervezést, fejlesztést.
· Üdvözöljük, hogy az államosítás 2024 nyarán elhalasztásra került, de indokolt lenne az államosítás végleges elvetése. Elmondhatjuk, hogy a lakosságközeli ellátások terén nem a helyi önkormányzatok szerepe nem megkerülhető, ezt számos példa igazolta.
Szövetségünk tagjai érdekeltek a szükséges változtatások sikeres lebonyolításában, ezért is készen állunk az ágazat vezetőivel és más szereplőivel az együttműködés minden formájára.
Balatonfüred, 2024. szeptember 11."