Dr. Szepesi András jegyzete arról, milyen tapasztalatokat szerzett a mentőszolgálat munkájáról.
Percre 48 órával ezelőtt megcsúsztam és elestem Szentendrén a Dumtsa Jenő utcában. Öreg traumatológus vagyok/voltam, nyilvánvaló volt, hogy súlyosabb bal oldali csuklótörés, erős duzzanat pillanatok alatt, és fáj is rendesen. Az ott járók azonnal felsegítettek, széket hoztak, én hívtam a Mentőszolgálatot (segítséggel). Azonnal felvették a telefont, profi módon kikérdeztek, és kb. 10 perc múlva ott volt a szentendrei esetkocsi, mentőtiszt, ápoló, sofőr.
Tájékozódás pillanatok alatt, modern rögzítő sín, besegítenek az autóba. Ekg (öreg vagyok), capnográf (jó-e oxigén saturációm), a sofőr közben referál rádión, megyünk a régi kórházamba, az OBSI-ba. Közben érzékelem, hogy tiszta, ragyogó, modern környezetben vagyok, egy új Mercedesben. Óvatosan vezetnek, de ha rossz is a burkolat, a lengéscsillapítás jó. Kicsit megnyugodva kérdezgetem őket. A kocsi és a technika szenzációs. A ruházat még régi (tiszta, megkímélt), persze várják már az újat, mert látták, és tudják, hogy sokkal jobb lesz. Óvatosan kérdezem (mert egyes médiumok sokat foglalkoznak vele), milyen a bérezésük. Őszinte, egyenes válaszokat kapok. Érzékelhető, jelentős a javulás. Persze azért várják a folytatást, mert az élet nem olcsó, és ők is tudják, hogy sok uniós országban jobban megbecsülik az egészségügyi dolgozókat.
OBSI, betegátadás, rtg, sürgős műtét kell. Flóris doktor kora este megoperál, ő is, a kedves műtősnő is kollégám volt vagy 30 esztendeje. Felvételes (ügyeletes) osztály: 31 ágyra 3 (!!!) éjszakás nővér, az egyik fiú. Türelmesek, empátiásak, szakszerűek. Egy ízben felvágják a kompressziós kötést, pár órával később átkötnek. Előtte kézfertőtlenítés, védőkesztyű. Mint bárhol a fejlett országokban.
Másnap reggel az operatőr eltávolítja a szívó (Redon) drént, megnézi a varratokat, és bizonyos feltételekkel elenged (ez már az USA protokoll). Hazafelé ismert magán betegszállító cég, két szimpatikus mentős, segítenek, figyelmesek. 10 évesnél régebbi autó, (ez is Merci) csörög, zörög, nagyon rossz a lengéscsillapítás. Hazaérek, végre itthon.
Szörfözök az esti hírműsorokon, és egyszer csak megjelenik a képernyőn Kusper Zsolt, az egyik mentős szakszervezet vezetője. Érdeklődve figyelem, mint minden egészségügyi hírt. Drámaira hangszerelve elmondja, hogy Borsodban elrozsdásodott, nem biztonságos mentőautók veszélyeztetik a betegek életét! Nem hiszem el. Megnézem a későbbi kiadást. Még mindig mondja. A politikai újságírás szabályai szerint mára átveszik az internetes portálok, és este meg holnap erről fognak beszélni az (ellenzéki) egészségpolitikusok. De én látom, hogy valami nincs rendben: Szerintem az általánosítással simán hazudik! Lehet, hogy ez az ember nem is mentős? Se nem kivonuló, se nem műszaki. Elmondom miért, de előtte kell egy újabb kitérőt tennem.
Egész életemben szorosan kötődtem az Országos Mentőszolgálathoz. 1965-től több éven át, főleg nyáron segédápoló voltam Borsodban (miskolci vagyok). 1970-71-ben orvostanhallgatóként mentőtiszti vizsgát tettem, és két évig esetkocsival jártam Budapestet és környékét. Tanított Felkai Tamás, Papp Zoltán, Bencze Béla, és barátomnak tisztelhettem Gábor Aurélt. Az ő tanácsára lettem traumatológus, és kerültem Manninger Jenő mellé. Amikor a sorsom 30 hónapra a minisztériumba vetett, én láttam el a szervezet felügyeletét. Pályám vége felé kb. egy évig kincstári biztos voltam az OMSZ-nál. 2000-2016 között a Debreceni Egyetem Egészségügyi Menedzserképzőjének tanára voltam. Kelet-Magyarországról legtöbb mentős vezető, az állomásvezető mentőtisztek is itt szereztek diplomát, ami a vezető állásokhoz feltételül van szabva. Ezeket nem dicsekvésből írom, de a fiatalok és a kívülállók számára jeleznem kell, hogy nem a levegőbe beszélek. Tehát: a mentőautókat már 50 éve is (a Nysákat, a Latviákat, később a Toyota Hiace-ket a Volkswageneket, a Mercedeseket) és ma is szigorú szabályok szerint, évente a teljesítmény szerint akár többször szemlézik. Ez szigorúbb, mint egy civil autó műszaki vizsgája! Éppen a betegek, a mentősök és a közlekedés biztonsága miatt.
Ha Kusper Zsolt mentős, akkor erről tudnia kell, hiszen ilyenkor tartalék autóra szállnak a bajtársak. Ha műszaki szakember, akkor a következőket kellene tudnia: Egy rozsdás karosszéria legfeljebb a szűkösséget jelzi, a fékek, a kormánymű és egyéb fontos részek ettől még biztonságosak lehetnek. (mellékesen: ha a rozsdás karosszéria veszélyt jelentene, a magyar autópark jó része nem vehetne részt a közlekedésben). Néhány telefon a tanítványoknak: az egyetlen inkriminált autó utolsó két szemléjén észlelték a korróziót a karosszérián, és eldöntötték a karosszéria elemek cseréjét, a többi berendezés rendben volt.
Ezt láthatta Kusper Zsolt. Mivel 2010 óta ez év végéig több mint 700-zal fog emelkedni a beszerzett új mentőautók száma, e pillanatban nem lesz 7 évnél régebbi kocsi. 2017-ben 193 új eset-rohamkocsit állítottak üzembe, az idén 117 új autó érkezik, tehát több mint 40 százalék vadonatúj lesz. A régebbi autók egy kis része – persze folyamatosan karbantartva – tartalékot képez az új autók kötelező leállása idejére, vagy rendkívüli helyzetekre.
Nem tudom, hogy a választási kampány most a szakszervezetekben folyik-e vagy mi az oka egy ilyen megszólalásnak. A felelős újságíró legalább a másik mentős szakszervezet vezetőjét, Thoma Lajost is megkérdezhette volna, mit ér ez az információ? Szerintem semmit. Csak „egyeseknek” az a jó, ha minden rossz. Kár a hazudozást ott folytatni, ahol egyes politikusok a kampányban abbahagyták. Szerintem van elég gond az egészségügyben. Azt keressék meg, mert a hazugság elég hamar lelepleződik.