• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Újabb érvek az önálló járóbeteg szakrendelők államosítása ellen

Egészségpolitika 2024.06.18 Forrás: Weborvos
Újabb érvek az önálló járóbeteg szakrendelők államosítása ellen

Az összes szakrendelői beruházás több mint a felét az önkormányzatok fizették, enélkül nem lenne érdemi felújítás vagy beruházás az intéményekben.

A Medicina2000 Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség felmérést készített a szakrendelő tulajdonos önkormányzatok szerepéről. Kiderült, hogy az önkormányzatok több mint jó gazdák, mostanra ők fizetik a beruházások több mint felét, és minden 7. beteg ellátási költségét - foglalta össze közleményben az eredményeket a szervezet.

A Medicina 2000 Járóbeteg Szakellátási Szövetség több mint 25 éve képviseli a lakosságközeli ellátást végző, kórháztól független szakrendelők és általában a járóbeteg szakellátás érdekeit. Az alap- és fekvőbetegellátás mellett fontos a járóbeteg ellátás szerepéről, helyéről is beszélni, mivel egy jól működő szakrendelői hálózattal kevesebb beteg kerül kórházba, amivel az egész kórházi ellátórendszert lehet költséghatékony módon tehermentesíteni.

E célok eléréséhez fontos a járóbeteg szakellátás autonómiája, aminek az önkormányzati fenntartás, illetve kórházon belüli autonóm működés a záloga.

Mindezeken túl sokszor a független szakrendelők tulajdonosai, a helyi önkormányzatok biztosították eddig a felújítási és fejlesztési forrásokat, illetve egyes önkormányzatok pedig működési támogatást is nyújtanak intézményeiknek. E tulajdonosi segítség pontos mértékének megismerésére kezdeményezett tagjai körében felmérést a Medicina, amelyben önkormányzati beruházási támogatások, illetve az önkormányzati működési támogatás mértékéről, nagyságrendjéről gyakoriságáról kérdezték a Szövetség tagjait.

A kérdőívben mind az önkormányzati működési, mind a beruházási támogatásokat illetően 2022. évi és a 2023. évi teljesített összegekről, valamint a 2024. évi tervekről is kérdezték.

Összesen 26 önkormányzati fenntartású intézményből érkeztek adatok, és elmondható, hogy minden válaszadó szakrendelő kapott beruházási támogatást a tulajdonos önkormányzatától! Ami ennél is beszédesebb tény, hogy az önkormányzati beruházási támogatások átlagosan 52%-os arányt képviseltek intézményi beruházásokban az elmúlt években! Azaz az összes szakrendelői beruházás több mint a felét az önkormányzatok fizették.

Amikor az idei évre vonatkozó beruházási tervekről kérdeztek kiderült, hogy 2024-ben várhatóan az önkormányzati beruházási támogatások már az intézményi beruházások 80%-át teszik majd ki. Azaz, tulajdonosi támogatások nélkül idén gyakorlatilag nem lenne érdemi felújítás vagy beruházás a szakrendelőkben.

Természtesen nem csak a beruházásokban támogatják az önkormányzatok a tulajdonukban lévő szakrendelőket, de a napi működésükben is segítik őket. Ilyen jellegű segítséget a felmérésben szereplő szakrendelők 88%-a kapott, tehát ez is általánosan bevett gyakorlatnak tekinthető. Jelentőségét jól mutatja, hogy aránya a teljes működési kiadásokban ez évben várhatóan már közel 15% lesz, miközben 2022-ben még „csak” 9,5% volt. Egyszerűen szólva mostanra minden 7. beteg ellátását már nem a társadalombiztosítás, hanem a tulajdonos önkormányzat, a saját zsebéből fizeti.

A nagyságrend érzékeltetésére még egy adat: az idei évben CSAK a felmérésben szereplő intézményeknél összesen több mint 10 milliárd forintot költenek az önkormányzatok az szakrendelőik támogatására!

Egy esetleges állami tulajdonba vétel után ezek a források értelemszerűen elvesznek, így egy szakrendelő államosítás a magyar egészségügyi rendszerből történő nettó forráskivonást jelentene! Úgy gondoljuk nyilvánvaló, hogy az egészségügy jelen helyzetében nem mondhatunk le semmilyen anyagi támogatásról, főleg nem egy összességében minimum évi 10 milliárd forintra becsülhető összegről!

Végezetül – bár ez nem volt témája a felmérésnek – fontos megemlíteni, hogy a járóbeteg szakrendelőkben sok olyan szakdolgozó és orvos dolgozik, aki egészségi állapotuk/koruk/családi helyzetük miatt nem tudják vállalni a kórházi munkát (3 műszak, hétvége, ügyelet), viszont a szakrendelőben magas színvonalú munkát végezhetnek. Ezért a szakrendelők kórházhoz rendelése, majd a humán erőforrás belső átirányítása nem fogja javítani a kórházak humánerőforrás helyzetét, sőt e munkatársak egy része inkább távozik, így ők elvesznek az egész állami ellátórendszer számára - tovább rontva ezzel a HR helyzetet - áll a közleményben.