Átvette a Vasútegészségügyi Kht. a MÁV Kórház Podmaniczky úti központi rendelőintézetét.
![]() |
A Podmaniczky utcai épület |
A közlemény szerint a Gazdasági és Kereskedelmi Minisztérium (GKM) 2006. novemberi tulajdonosi döntése, az azt támogató vasutas ellátotti és vasútegészségügyi dolgozói szakszervezetek állásfoglalása, valamint 2108/2007 Kormányhatározat rendelkezett arról, hogy a MÁV Kórház és a Budai MÁV Kórház egyes járóbeteg szakellátási tevékenységei nem a július elsején induló Állami Egészségügyi Központhoz, hanem a Vasútegészségügyi Kht-hoz (VKht) kerülnek.
A feladatot átvevő VKht 1999-ben kezdte meg teljes körű működését, átvéve az akkori MÁV Területi Ellátási Központok járóbeteg és rehabilitációs fekvőbeteg ellátási funkcióit. Meghatározó, többségi tulajdonosa a Magyar Állam, jogait a GKM gyakorolja. A VKht jelenleg 7 vidéki nagyvárosban rendelőintézettel, 3 városban rehabilitációs intézettel rendelkezik.
A MÁV Kórház központi rendelőintézete (Budapest, VI. ker. Podmaniczky u. 109.) feladatainak átvétele a VKht megalakulása óta napirenden van.
A döntés előzménye, hogy a VKht az elmúlt években nyereségesen gazdálkodott, megteremtette a saját erőből kivitelezett infrastrukturális beruházások forrását is. Működése során jelentős tapasztalatra tett szert a járóbeteg-szakellátási rendelők, rendelőintézetek üzemeltetésében. Az átszervezés nyomán tehát egy sikeresen működő gazdasági társaság veszi át a feladatot, amely szintén része a vasútegészségügyi ellátó rendszernek. A sikeres átalakulásra és működésre garancia lehet, hogy a VKht a megelőző 6 teljes évben mindig pozitív mérleg szerinti eredményt ért el. Saját erőből - az OEP működésre adott és egyéb bevételei terhére - növekvő, 2006-ban már 163 millió Ft-os beruházást végzett (ebből 23 millió kis értékű, 65 millió orvosi eszköz, 75 millió ingatlan), megteremtve a hosszú távú stabil működés alapjait.
A feladatátadás során a MÁV Kórház és a Budai MÁV Kórház elkülönítette a rendelőintézetben végzett, összesen több mint 2200 heti órát jelentő járóbeteg-ellátási szakorvosi és gondozói tevékenységet a kórházi típusú, a fekvőbeteg ellátások azonnali utánkövetését jelentő járóbeteg ellátásoktól, amelynek jogutódja az ÁEK. Az ellátott vasutas igényjogosultakat és minden OEP finanszírozott beteget az így meghatározott szakmai összetételben, gyakorlatilag minden fontosabb szakmában ugyanúgy ellátja a VKht. Erről bővebben a társaság honlapján, a www.vasuteu.hu oldalon található információ.
Az átszervezés következtében, hosszú távon számos olyan szinergiahatás várható, amellyel a Vasútegészségügyi Kht működése, és vele együtt a betegek ellátása javítható:
• Együttműködés az Állami Egészségügyi Központtal a járóbeteg-ellátás területén. Ennek alapja, hogy a vasutasokon túl az ÁEK igényjogosultjai (honvédelmi, rendvédelmi szervek tagjai, 175/2007 Korm. Rendelet, (VI. 30), MK. 84. szám.) is országosan igénybe vehetik a VKht szolgáltatásait, illetve számos szakmában elvégzik az ÁEK betegeinek járóbeteg utánkövetését.
• Egyszerűbb, centralizáltabb ellátás, átlátható adminisztráció Budapest területéről – idáig szétszórtan működő - további fogászati és foglalkozás-egészségügyi rendelők költöztethetők be az Budapesti Egészségügyi Központban működő ellátások mellé. Megszüntethetővé válik a VKht budapesti régiós és különálló adminisztratív központja, ezáltal egyszerűbb, átláthatóbb lesz az adminisztráció.
• Költségcsökkentés és racionalizálás. Általában a gazdasági társasági forma az épület-fenntartási, logisztikai, anyagbeszerzési, humán erőforrás területeken egyaránt költségcsökkentést eredményez. A vasútegészségügyi háziorvosok, foglalkozás-egészségügyi orvosok számára a szakorvosok közvetlen elérhetősége, az egyszerűbb, kisebb költséggel kivitelezhető helyettesítés, alacsonyabb a fenntartási költségek, a széttagoltságból adódó utazási költség csökkenése egyaránt kedvező hatással lesznek a betegellátásra és szervezet működtetésére.
• Új lehetőségek, fejlesztési irányok. A VKht lehetőségei és potenciális bevételi forrásai bővülhetnek, hiszen a jövőben új szolgáltatásokkal, szűrőprogramokkal és járóbeteg szakellátással kiegészített komplex foglalkozás-egészségügyi ajánlatokkal jelenhet meg a piacon, és országos lefedettségű rendszerként állhat a nagyvállalatok és multinacionális cégek rendelkezésére. E terjeszkedés első lépéseként, a társaság indult a Magyar Posta 36 ezer dolgozójának foglalkozás-egészségügyi ellátására kiírt közbeszerzési eljárásban.
A szervezet fő erőssége az országos lefedettség, amellyel hatékonyan képes kiszolgálni szétszórt elhelyezkedésű munkáltatók igényeit is. Öt jól felszerelt, megyeközpontban lévő többszintes járóbeteg szakorvosi rendelőintézet (Debrecen, Miskolc, Pécs, Szeged, Szombathely) köré szervezetten, a fontosabb közlekedési csomópontoknak megfelelően elhelyezkedő foglalkozás-egészségügyi rendelőinkben 72 fő foglalkozás-egészségügyi orvos, 68 fogorvos végzi tevékenységét szakasszisztenciával. E mellett két kisebb rendelőintézet segíti a tevékenységet (Békéscsaba, Sopron).