A gyártó közvetlenül szólított meg gyermekkorúakat Supradyn Kids multivitamin-készítményének egyes reklámjaiban.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Bayer Hungária Kft. jogsértő módon, közvetlenül szólított meg gyermekkorúakat Supradyn Kids multivitamin-készítményének egyes reklámjaiban. A hatóság 7 millió forintos bírságot szabott ki a gyógyszercégre.
A GVH döntésében jogsértőnek minősítette a Bayer multivitaminját SpongyaBobos kulaccsal kínáló televíziós reklámot, a Nők Lapja Gyerek magazinban megjelent újsághirdetést, valamint a terméket varázstörülközővel ajánló televíziós hirdetést. A szabályozás alapján ugyanis tilos egy reklámban a gyermekkorúak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvásárlására, illetve szüleik vagy más felnőtt meggyőzésére, hogy vegyék meg nekik a terméket. A hatóság a kereskedelmi gyakorlat megítélésekor figyelembe vette, hogy
- a reklámot leadó csatornákat gyermekek is nézik;
- a hirdetésekben használt „keresd” kifejezés közvetlenül szólítja meg őket;
- a hirdetések dinamikus, a gyermekek érdeklődését felkeltő játékos képi világgal rendelkeztek;
- a termékek összecsomagolása játékokkal is különösen vonzóvá teszi azokat a kiskorúak számára.
A vizsgálat a gyógyszercég három, gyermekek számára érdekes kiegészítővel (kulaccsal, varázstörölközővel és világító jojóval) összecsomagolt, multivitamint népszerűsítő reklámkampányára terjedt ki. A GVH azonban megszüntette a vizsgálatot a reklámokban használt, egyéb eszközök jelentős részénél a jogsértő közvetlen felszólítás bizonyíthatóságának hiányában – figyelemmel többek között az egyes reklámok megjelenési jellemzőire, tartalmára, illetve szövegezésére.
A GVH döntésében – összességében mintegy 30%-os – bírságcsökkentő tényezőként vette figyelembe, hogy a vállalkozás elismerte a jogsértést, továbbá szigorúbb ellenőrzés alá vonta reklámjait a versenyfelügyeleti eljárás hatására.