A gyártók fokozott nyomás alatt tudnak csak növekedni, szakmai integrációkra kényszerülhetnek.
Viszonylagos nyugalom jellemezte az elmúlt években a gyógyszerpiacot, ám 2014 kiemelkedő esztendő volt: nem is a tranzakciók számában, hanem a felvásárlások értékében, ezek ugyanis háromszorosát tették ki az elmúlt időszaknak – mondta Szepesházi Zsolt, az IMS Health ügyvezetője a Medical Tribune múlt heti konferenciáján a nemzetközi fúziókat, felvásárlásokat ismertetve. A felvásárlások okai között szerepelt például a biohasonlók és generikumok piaca felé nyitás, az orphan vagy antibiotikum portfólió vásárlása, a top 10 gyártó közé való bekerülés vagy éppen a méretnövekedés, költségoptimalizálás.
Az innovatív cégek fokozatosan tisztítják a portfóliójukat, mivel rájöttek, nem lehetnek 3-4 területen a világelsők között, s inkább ráerősítenek arra, amiben amúgy is erősek, és megszabadulnak attól, amiben kevésbé versenyképesek. A generikus cégek jellemzően portfólió diverzifikációt hajtanak végre, s ezzel megpróbálnak bekerülni a világ legnagyobb cégei közé.
Hogy mi készteti ilyen aktivitásra a gyógyszeripari vállalkozásokat? Az IMS globális előrejelzése szerint évi 4-7 százalékos átlagos növekedés várható 2018-ig, ami azonban két irányban nagyon markánsan elkülönül, hiszen más várható a fejlődő, illetve fejlett országokban.
Európában a növekedés motorja az innovatív gyógyszer: főleg a termékek értéke hozza a növekedést, nem a mennyiség. A fejletlenebb országoknál a generikus gyógyszerek esetében a mennyiségvezérelt növekedés jellemző, mivel nagy a populáció, sokan nem férnek hozzá a gyógyszerekhez, tehát van „tér" a mennyiségi növekedéshez. A fejlett országokban ugyanakkor kifulladt a mennyiségi növekedés. Szepesházi rámutatott arra is, hogy az amerikai piacot az innovációs befektetések élénkítik, részben azért, mert újult erővel indultak meg a befogadások, illetve azért, mert a fejlődő országokból nem lehet akkora mennyiségi növekedést elérni, ezért a piaci szereplők „visszafókuszáltak" az innovációra.
Az IMS előrejelzése szerint a specialista (drága, szakorvos által felírható, komplex krónikus betegségre szolgáló gyógyszerek) és a biológiai szerek részesedése akár ötvenszázalékos értékben növekedhet 2020-ra.
Érdekes tendencia mutatkozik a célzott terápiák esetében. Az innovációban ugyanis a kis és közepes vállalatok térnyerése egyre jelentősebb, aminek oka, hogy az innovációhoz rugalmasság, dinamikusság kell, s ezek pedig nem jellemzik a nagyvállalatokat. A nagy cégek fokozatosan elveszítik a teret az innovációban, legalábbis ez jellemzi a top 20 nagyvállalatot., hívta fel a figyelmet. Az innováció helyett a nagyvállalatok inkább fúzióra lépnek, felvásárlásba fognak, méghozzá az innováció kései szakaszában. Ezt jól mutatja, hogy évről évre nagyobb a szabadalmak felvásárlása, s az akvizíciók arról szólnak, hogy a már piacra vitt vagy engedélyeztetett terméket veszik meg és egészítik ki vele a portfóliójukat. Vagyis egyszerűsítve azt lehet mondani, hogy míg a kisebbek fejlesztenek, addig a nagyobbak forgalmaznak.
A piaci helyzet mind az innovatívok, mind a generikusok számára is nehezedni fog az elkövetkező öt évben az IMS előrejelzése szerint. Egyre nehezebb ugyanis befogadtatni új innovatív készítményeket, egyre komplexebb megoldásokat várnak el a finanszírozók, akik egyre alaposabb bizonyítékokat kérnek a klinikai hatásra vonatkozóan a gyártóktól. Mindehhez pedig komplex szolgáltatáscsomagra van szükség, sőt: akár komplex egészségügyi csomagra. Emiatt újabb irányok felé kell mozdulni, nyitni kell a digitális innováció és az egészségügyi szolgáltatók felé, vagy éppen a Big Data kiaknázására kell figyelmet fordítaniuk, adatelemzéseket végezniük, új stratégiai együttműködéseket kötniük.
Az is tendenciaként mutatkozik, hogy az innovációért folytatott harcban egyre rövidebb idő jut a fejlesztések megszerzésére, s az innovációk napjainkban gyakrabban cserélnek gazdát, mint korábban. A globális cégek ugyanakkor jóval több pénzt hajlandók most kifizetni egy-egy sikeres termékért, innovációért, mint korábban.
A következő öt évben a gyógyszerpiac növekedése tovább lassul, csökken a generikus forgalmazásból elérhető bevétel, akárcsak a szabadalmi lejáratokból eredők. A növekedést csak fokozódó nyomás alatt tudják majd elérni mind az innovatív, mind a generikus gyártók, forgalmazók.