• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Merre menekülhetnek a gyógyszergyártók?

Gyógyszerpiac Forrás: Weborvos

Felvásárlások és fúziók révén ellensúlyozhatják a növekedés visszaesését.

A piaci konszolidáció minden eddiginél erősebb időszaka jöhet a gyógyszeriparban, a vezető gyártók bevételei ugyanis akár 100 milliárd dolláros értékben is elmaradhatnak a szektor egészének bővüléséhez képest. A kialakult helyzetben a gyógyszercégek felvásárlások és fúziók révén biztosíthatják versenyelőnyüket – mutat rá az Ernst & Young legfrissebb gyógyszeripari felmérésének következtetéseit ismertető közlemény.

„2010-ig a világ 16 vezető gyártója együtt növekedett a globális gyógyszeripari szektorral. Ez azonban 2011-ben megváltozott, amikor a legnagyobbak növekedése lelassult, és ez a folyamat 2012-ben is folytatódott. Az Ernst & Young előrejelzése szerint a következő években az olló tovább nyílik majd" – mondja Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatások vezető partnere.

Az elmúlt években a 16 legnagyobb árbevételt elérő amerikai, európai és japán gyógyszeripari cég tevékenységét a fejlődő piacokra is egyre jobban kiterjesztve próbálta emelni árbevételét. Ezek a vállalatok jellemzően originális gyártók, vagyis olyan szabadalommal védett hatóanyagokat kísérleteznek ki, és visznek piacra, amelyeket azelőtt nem használtak még az orvoslásban.

Mivel ezen készítmények egy jól jövedelmező részének szabadalmi védettsége ezekben az években világszinten lejár, az óriások piacrésze csökkenni kezdett, számukra az organikus növekedés kilátásai nem túl kedvezőek. Ezért 2013-ban várhatóan minden korábbinál nagyobb hangsúlyt fektetnek a nem organikus – felvásárlásokon és fúziókon keresztül történő – növekedésre – mutat rá az Ernst & Young tanulmánya.

„Az organikus növekedési lehetőségek beszűkülése miatt a vezető gyógyszergyártók mindenekelőtt felvásárlások és fúziók révén ellensúlyozhatják a növekedés visszaesését. Ezeknek a vállalatoknak a pénzügyi kapacitásuk fenntartása és növelése érdekében kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a tőkemenedzsment javítására, és a nem stratégiai elemek leválasztására. A verseny erősödésével ugyanakkor még körültekintőbben kell elvégezniük az átvilágítási folyamatot annak érdekében, hogy meggyőződjenek a befektetési célpont valós értékéről. E mellett a kockázatok csökkentése érdekében újszerű tranzakciós struktúrák alkalmazását is számba kell venniük" – mondja Dezse Margaret.

Az Ernst & Young vezető partnere hozzátette: a helyzetet tovább nehezíti, hogy a gyógyszeripari óriáscégek tranzakció-finanszírozási ereje több mint húsz százalékkal csökkent 2006 óta. Ugyanebben az időszakban a biotechnológiai vállalatoké 61 százalékkal bővült, és a specializált gyógyszergyártóké 20 százalékkal nőtt.

A magyar gyártók alapvetően generikus vállalatok, így a szabadalmak lejártából származó bevételcsökkenés őket nem érinti. Éppen ellenkezőleg. A globális trendbe illeszkedően, elsősorban a külpiacokra támaszkodva, és kihasználva a generikus termékek iránti kereslet világszintű megerősödését, az elmúlt években a világ vezető originális gyártóinál magasabb növekedést tudtak felmutatni. E növekedési ütem fenntarthatóságának azonban – az originális gyártókhoz hasonlóan – az ő esetükben is kulcsa a rendelkezésükre álló források leghatékonyabb befektetése, ezek között a megfelelő szinergiákat és piaci pozíciót ígérő akvizíciós célpontok kiválasztása. Kiemelt figyelmet érdemelnek azok a céltársaságok, amelyek lehetőséget teremtenek olyan nagy potenciállal rendelkező, új szegmensekbe történő belépésre, mint például a csak speciális technológiával legyártható termékek vagy a bioszimiláris gyógyszerek piaca - áll a felmérés konklúziójában.