• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Óriás cég tegnap, ma, holnap

Gyógyszerpiac Forrás: Weborvos Szerző:

A rendszerváltás megrengette a magyar gyógyszeripart. A KGST, mint addigi piac és egyben piaci védőernyő megszűnt létezni.

Nemcsak az volt a baj, hogy jó ideig a Chinoinnál sem kapták meg a kelet-európai országokba történt kiszállítások ellenértékét, hanem az is, hogy hirtelen és tömeges gyógyszerimportként megjelent a nyugati konkurencia.


Közben új minőségi és környezetvédelmi követelményeket kértek számon a hatóságok. A magyarországi gyógyszergyárak technológiai színvonalának emelése komoly anyagi áldozatot igényelt. Mint ahogy sokba került a kereskedelmi, orvoslátogatói hálózat felállítása is, hiszen az új gyógyszerek mellé tudományos információra volt szüksége az orvosoknak ahhoz, hogy az orvostudomány legfrissebb eredményein alapuló új gyógyítási eljárásokat megismerjék.


A Chinoin kivételével a magyar gyógyszervállalatokat 1992-ben készületlenül érte a KGST felbomlása. A többi vállalat ideig-óráig próbált ugyan az állami pénzügyi mentőövbe belekapaszkodni, de rá kellett jönniük, hogy komoly beruházásokra pénzt csak a tőzsdéről, vagy a külföldi szakmai befektetőtől remélhetnek.


A Chinoin menedzsmentje már 1988-89-ben felismerte, hogy a piaci turbulenciák túlélésére kizárólag a külföldi befektető teheti képessé a vállalatot és teremtheti meg a továbbfejlődéshez szükséges szilárd alapot. Nos, ez a vezetett 1991-ben a Sanofi-val kialakított, kezdetben vegyesvállalati, együttműködéshez. A továbblépéshez – ahhoz, hogy a Sanofi fantáziát lásson a magyarországi vállalat fejlesztésében – szükséges volt, hogy a chinoinos „emberi erőforrás" minősége kiemelkedő legyen. A cégnél tehetséges, szorgalmas és tanulni vágyó szakemberek dolgoztak. A munkatársak szakmai tudását, nyitottságát dicséri, hogy a felzárkózást jelentő, világszínvonalú termelésre és értékesítésre való átállás gyorsan és zökkenőmentesen játszódjon le.


Nem véletlen a sanofi-aventis korábbi elnök-vezérigazgatójának, Jean-François Dehecq-nek a magyarokra vonatkozó hízelgő kijelentése: "Az olaszok rendkívül kreatívak, de a magyarok meg is tudják valósítani azt, amit kitaláltak - méghozzá határidőn és költségkereten belül!"

Cégmegújulás
Az 1990-től 2010-ig tartó időszak két részre osztható. Amíg az 1991 és 1999 között periódusban a Chinoin Rt. korábbi kelet-európai régiós beágyazottsága és újpest-központúsága volt a meghatározó, addig az azt követő évtizedre – a jelentős vállalatcsoporti beruházásoknak köszönhetően – a közvetlenül világpiacra történő high-tech termelés és a decentralizáció, a telephelyek felértékelődése dominált.


A 1998-as oroszországi pénzügyi összeomlás után olyan magyarországi beruházások mellett döntött a vállalatvezetés, amelyekkel képessé válhatott a magyar leányvállalat a világ legigényesebb piacaira megfelelő minőségű és mennyiségű terméket exportálni. Ugyanakkor a termelés mennyiségének emelését akadályozta, hogy a további fejlesztéshez és terjeszkedéshez az újpesti telephely már szűknek bizonyult. Tehát új telephelyet kellett vásárolni. Ekkor került a képbe az átmeneti válságban lévő Bristol-Myers Squibb gyógyszergyár eladni kívánt veresegyházi üzeme. Ez az eredetileg a 80-as évek végén a Chinoin által – eredetileg a nem-vényköteles termékek gyártására – alapított Pharmavit volt.

A 2000-2006-ig tartó időszakban a kelet-európai térséget kiszolgáló nagytétényi logisztikai központ kialakítása mellett a legfontosabb beruházási célpont Csanyikvölgy és Veresegyház lettek. Mindkét helyen a kétszeresére növelték a termelési volument, a létszámot, és a legfejlettebb gyártási technológiákat helyezték ott üzembe.

A Chinoinból kivált a marketing és értékesítési ágazat, és minekután a chinoinos termékválasztékot egyre inkább kiegészítette, illetve részben felváltotta a kezdetben Sanofi-Synthélabo később a sanofi-aventis új, innovatív termékportfoliója, ezért a kereskedelmi vállalat neve Sanofi-Synthélabo Rt., majd sanofi-aventis Zrt. lett.


Az újpesti telephely maga is „profiltisztításon" ment keresztül: a központi adminisztráció mellett jelentős szerepet játszva a sanofi-aventis vállalatcsoportban csak a kémiai termelés és a kutatás-fejlesztés maradt.


A cégcsoporton belül a sanofi-aventis/Chinoin-nak két megkülönböztető jellegzetessége ismert. A hagyományosan magas színvonalú magyar vegyészmérnöki tudásra építő kémiai fejlesztés – a laboratóriumi méretekből a nagyüzemi gyártás méretére történő ugrás gazdaságos és környezetkímélő módszerének megtervezése –, valamint a kutatás-fejlesztéshez kapcsolódó, a légzőszervi megbetegedések innovatív gyógyszereinek kutatása, ezen belül a jövő egyik nagy népbetegségének, a krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD) gyógyítása.


A beruházások „rövid listája
Csak felsorolásszerűen:
2001 – Kémiai Kutatási Épület átadása Újpesten.
2002 – A volt Pharmavit megvásárlása.
2002 – A Logisztikai Központ új helyre, a nagytétényi Harbor Parkba költözött.
2003 - Az MPP üzem átadása (Multi Purpose Plant, többféle termék gyártására alkalmas üzem).
2005 – A Veresegyházi Csomagolóüzem és Raktárépület felavatása.
2005 – A kétszeresére megnagyobbított Csanyikvölgyi gyáregység ünnepélyes átadása.
2006 – A Kémiai Folyamatfejlesztés épületkomplexum átadása.
2006 – A Földi Zoltán Kutatási központ átadása.
2006 – A Nagytétényi Logisztikai és Disztribúciós Központ Khronos projektjének befejeződése.
2009 – A Logisztikai és Disztribúciós Platformon belül a sanofi pasteur raktárbázis átadása a nagytétényi logisztikai központban.


Marketing és értékesítés
A rendszerváltás a piacgazdaság kiépülését, majd hamarosan a gyógyszerpiac liberalizációját is hozta. A dinamikát jól jelzi, hogy amíg 1991 előtt mintegy 1200 gyógyszer volt kapható Magyarországon, addig az 1990-es évek közepére már több mint 4000 termék közül választhattak az orvosok. A kiéleződött konkurenciaharcra – a termékbeáramlást fékező intézkedések, vagyis az iparvédelem híján – a magyar gyógyszerpiaci szereplőknek kevés idejük maradt a felkészülésre. A Chinoin – élve a Sanofi szakmai segítségével – a magyar gyártók közül elsőnek hozta létre az orvoslátogatói hálózatát.
A Chinoinból 2001-ben kivált Marketing és Értékesítési igazgatóság lett a Sanofi-Synthléabo Rt., ma a jogutód sanofi-aventis Zrt. a piaci részesedés szempontjából vezető pozíciót tölt be. Ehhez a vállalati maghoz társult 2007-ben az oltóanyag forgalmazással foglalkozó sanofi pasteur magyarországi képviselete, majd 2009-ben a Zentiva, a sanofi-aventis generikus üzletága.


Napjainkban az értékesítésben résztvevők eredményességét mutatja, hogy a legtöbb eladott gyógyszer – vényköteles, illetve nem-vényköteles – kategóriában a sanofi-aventis terméke, lásd az Algoflex fájdalomcsillapítót stb.


A különleges vállalat
Nincs még egy másik magyar cég, amelyik valamennyi gyógyszeripari tevékenységgel foglalkozna. A sanofi-aventis/Chinoinnál megtalálható a kutatás-fejlesztés, a gyártás, egyaránt folytatnak klinikai vizsgálatokat, értékesítési-, marketing tevékenységet, valamint nemzetközi disztribúcióval és áruelosztással is foglalkoznak. A cég készítményei között van innovatív és generikus, vényköteles és vény nélkül kapható szer. Vakcináikkal pedig hozzájárulnak a betegségek megelőzéséhez. A sanofi-aventis/Chinoin forgalmaz olyan Chinoin terméket, amely már több mint negyven éve van forgalomban, ugyanakkor a magyar betegek számára elérhetővé teszik a legújabb készítményeket is.


Az eredmények önmagukért beszélnek. A sanofi-aventis/Chinoin Magyarország egyik vezető és meghatározó gyógyszeripari vállalata. Napjainkra a sanofi-aventis/Chinoin az ország 8. legnagyobb exportőre. A magyar összesített iparvállalati rangsorban a 15. helyen áll és a vállalatcsoporton belül is kiemelt fontosságú helyet tölt be. Az adókkal, járulékokkal, innovációkkal jelentősen hozzájárul a magyar gazdaság teljesítményéhez.


A vállalat jelentős szerepet játszik a magyar lakosság egészségi állapotának javításában épp úgy a gyógyítás, mint a prevenció területén. Magyarországon majd’ minden 8. gyógyszerdoboz, amit a patikában értékesítenek a sanofi-aventis/Chinoin készítménye.
„Hiszünk abban, hogy az elmúlt 100 év alatt megtett út jelenti támaszát jövőnek, melyet továbbra is az egészség feltétlen szolgálatába kívánunk helyezni. Tudom, jó úton járunk, de további feladatok is várnak ránk elsősorban a betegközpontú gondolkodás megerősítésében. Örülök, hogy lelkes és hatékony vállalati közösségben dolgozhatok, mert gyakran csak ez számít a jövő építésénél: az odaadó és innovatív csapatmunka." - mondta el Christophe Gourlet, a sanofi-aventis/Chinoin vezérigazgatója.