Az ágazat hagyományos üzleti modellje egyre kisebb hatékonysággal működik.
Alapvető változtatásokra kényszerülhet a világ gyógyszeripara. Egyrészt azért, mert világszerte emelkedik a kereslet termékei iránt, a legnagyobb piac, az Egyesült Államok mellett főként Brazíliában, Oroszországban, Indiában és Kínában. Másrészt pedig azért, mert az állami egészségügyi ellátó rendszerek megtakarítási törekvése növeli az árakra gyakorolt és az innovációs nyomást.
Az éles piaci verseny közepette a gyógyszeripari vállalatoknak alapjaiban át kell gondolniuk a háziorvosok ellátására koncentráló üzleti modelljüket - írja a Roland Berger Strategy Consultants piackutató cég pénteken közzétett tanulmánya.
A megkérdezett vállalatok nagy része már felismerte, hogy az ágazat hagyományos üzleti modellje egyre kisebb hatékonysággal működik. A további piaci sikerek biztosítási érdekében a gyógyszeripari vállalatok két lehetőség között választhatnak: vagy integrált egészségügyi szolgáltató vállalattá kell átalakulniuk, vagy erősíteniük kell az együttműködést más vállalatokkal az innováció és a hatékonyság fokozása érdekében.
A gyógyszeripar legnagyobb egységes piaca változatlanul az Egyesült Államok évi 315 milliárd dollár (204 milliárd euró) forgalommal. Az amerikai egészségügyi ellátórendszer költségcsökkentési igyekezete azonban egyre fokozódó piaci kockázatot jelent számukra. Míg más piacokon a megfelelő árszabás jelenti a legnagyobb problémát, az amerikai piacon a gyógyszer-engedélyezési eljárás támaszt komoly akadályokat.
A gyógyszerészeti vállalatok szempontjából Nagy-Britannia számít ideális piacnak mind a piaci hozzáférés, mind a térítési rendszer tekintetében.
Nagy növekedési lehetőséget kínálnak még mind forgalom, mind nyereség tekintetében a fejlődő országok. "Ezek a piacok lehetőséget teremtenek az egyre inkább magát a fogyasztót előtérbe helyező egészségügyi rendszerekben való eligazodás elsajátítására. Az itt szerzett tapasztalatok a tradicionális piacokon is egyre inkább érvényesíthetőek lesznek" - jelentette ki Stephan Danner a tanulmány szerzője, a Roland Berger gyógyszeripari vezető szakértője.
Az új kihívásokra adott válaszul számos gyógyszeripari vállalat megkezdte marketing- és értékesítési modelljének átdolgozását. A változó ügyfél- és döntéshozói struktúra, valamint a fokozódó költségmegtakarítási nyomás a praktizáló orvosokra összpontosító üzleti modelljének feladására kényszeríti a gyógyszeripart. A tanulmányban megkérdezettek a térítési rendszerekkel folytatott együttműködés szorosabbá tételét, az innovációra való összpontosítást, valamint a termékek klinikai differenciálását tartják a legfontosabb teendőnek.