• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Zsebszerződésekkel próbálkozik a befektetők egy része?

Gyógyszerpiac Forrás: Weborvos

A gyógyszerészi kamara nemcsak a liberalizációt, de az államosítást is ellenzi.

A múlt héten elfogadott egészségügyi salátatörvény fontosabb változásairól ezúttal is rövid tájékoztatást ad, illetve véleményt formál a Magyar Gyógyszerészi Kamara (MGYK), többek között a Patikaalappal kapcsolatos szabályozásról.

A tájékoztató dokumentumban – amelyet Hankó Zoltán elnök aláírásával jelent meg – olvasható többek között, hogy az elővásárlási jog és ezen belül az állam tulajdonosi szerepvállalásának lehetősége a patikaalappal kapcsolatos tárgyalásokon és a salátatörvénnyel kapcsolatos egyeztetéseken nem merült fel. Azonban a befektetők egy része a korábbi status quo „bombabiztos" megtartásáért az utóbbi hónapokban a jogszabályi előírások megkerülésére alkalmas zsebszerződéseket íratott alá gyógyszerészekkel, és a vagyonkimentés különböző technikáit is kidolgozták. Úgyszintén köztudott, hogy a hálózatokban dolgozó gyógyszerészek bizonytalanok és olyan felmérés is megjelent, amely előre vetítette annak kockázatát, hogy a törvény tulajdoni előírásainak a gyógyszertárak egy része 2014. januárban nem fog megfelelni. Az elővásárlási jog minden gyógyszerészre érvényes életre hívása és az államra történő kiterjesztése a tulajdonrendezés és az ellátásbiztonság egyidejű megvalósulását segítheti. Elvileg megnyitja a lehetőséget arra is, hogy a még bizonytalan, a gyógyszertárat működtető gazdasági társaság gazdálkodási paramétereit – információk hiányában – felelősen felmérni nem tudó gyógyszerészek „haladékot kapjanak" és három éven belül egy későbbi időpontban érvényesítsék vételi szándékukat a tulajdonosi jogokat akkor gyakorló állami szervvel szemben.

Kétségtelen tény a kamara szerint, hogy az állam tulajdonosi szerepvállalásának jogszabályi lehetővé tétele ellentétes a kormány korábbi kommunikációjával, azonban az ezzel kapcsolatos döntésre feltehetően a gyógyszerpiaci folyamatok ismeretében és az eredeti célok védelme érdekében került sor. A mostani intézkedések kézzelfogható közelségbe hozzák a liberalizált modell tényleges lezárását.

A kamara elvi álláspontja is egyértelmű a tekintetben, hogy sem a szabadpiaci liberalizált, sem az állami gyógyszerellátást nem tartjuk elfogadhatónak. Ez utóbbi érvényesülését a gyógyszerészek szakmai és egzisztenciális függetlenségét lehetővé tevő eddigi kormányzati intézkedések, a kormányzat által vállalt garanciális elemek szabályozásba történő beépítése és az elkészítendő kormányrendelet garantálhatják.

A teljes dokumentum a kamara honlapján olvasható.