• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Betegszállítás: káosz vagy kezelési hiba?

Hírek Forrás: Weborvos

Totális káosz keletkezett az új hívószám miatt vagy a webezési gyakorlatlanság az ok?

Alig vette át az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a betegszállítás irányítását, máris hatalmas fennakadások keletkeztek az egészségügyi ellátórendszerben. A 1820-as központi betegszállítási hívószám bevezetése váratlan túlterheltséget okozott, az egészségügyi szolgáltatók nem tudták zökkenımentesen megrendelni a szállításokat. Az MBOE átirányítaná a hívószámot az Országos Betegszállító Szolgálat megyei irányító központjaira.

A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete a folyamatos betegellátási érdekek mentén leszögezi, hogy a szolgáltatás során adódó késések és a feladatok elmaradása nem a betegszállító szolgáltatók hibája. A jogszabály szerint ugyanis a betegszállító csak akkor végezheti el a feladatot, ha az a központi hívószámon keresztül megrendelésre került, és azt az OMSZ továbbította a szolgáltatók felé.

A 1820-as központi hívószám túlterheltsége miatt a hívások egy része a mentés hívószámára irányítódott át. Az orvos-megrendelők jelzése alapján így már a mentés biztonsága sem volt garantálható a 104-es vonal folyamatos leterheltsége miatt (voltak, akik órákig nem érték el a 104-es számon a mentés irányítást).

Bár a jelenlegi helyzetből még nehéz messzemenő következtetéseket levonni az irányítással kapcsolatban, az MBOE segíteni kívánja a folyamatos betegellátás biztosítását. "Meggyőződésünk azonban, hogy merőben más megoldásokat kell alkalmazni, mert a Mentőszolgálat nem lesz képes a feladattal megbirkózni anélkül, hogy veszélyeztetné a mentés biztonságát" - vélekedett az egyesület.

Adataik szerint a programozott betegszállításon kívül az elmúlt napokban közel 50%-kal csökkent a betegszállítások száma elsősorban a korlátozott betegfelvételi lehetőségek, valamint a nem megfelelő adatlap-kezelések és programhibák miatt. Ugyanakkor a betegszállítók költséghatékonysága legalább 30% kal romlott az egy betegre fordított megnövekedett kilométer-követelmény következtében. A betegvárakozási idő jelentősen nőtt, a betegszállító szervezetek csak plusz munkaidővel tudták a hajnali órákig hazaszállítani az előző nap reggelén kontrollra beszállított betegeket.

A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete aggodalmát fejezi ki a jelenlegi helyzettel kapcsolatban, amely nem átállási zavarokkal küzd, hanem alapvető technikai rendszerhiányosságokkal. Az egyesület javaslata a betegszállítás azonnali helyreállítására a 1820-as hívószám átirányítása az Országos Betegszállító Szolgálat megyei irányító központjaira, ahol megfelelő infrastruktúrával, képzett és gyakorlott szakszemélyzettel azonnal helyreállhat az országos szintű probléma és a jogszabályi feltételek is megvalósulhatnak. A betegszállítók az általuk felvett és elvégzett szállításokat egyeztetnék az Országos Mentőszolgálattal. A teljes magyarországi egészségügyi ellátórendszer érdeke, hogy a betegszállítás zökkenımentes, a mentés pedig biztonságos legyen - zárul a betegszállítók közleménye.

Az Országos Mentőszolgálat a Weborvos megkeresésére a következőket válaszolta: az 1820-as központi telefonszámra érkező hívások fogadása, azok szolgáltatóknak történő átadása, a betegszállítások végrehajtása folyamatos, a megrendeléseket az ország 20 betegszállítás-irányító központjában 130, ezzel a feladattal megbízott munkatárs fogadja.

A hívásokat, a hívásfogadó rendszer leterheltségét folyamatosan, napszakokra és területekre bontva is monitorozzuk. Helyenként, átmenetileg valóban jelentkezett túlterheltség a hívószám vonalain, ami hosszabb várakozási időt eredményezett. Ezt a hívásfogadó kapacitás szükség szerinti bővítésével küszöböljük ki.

A mentés biztonsága (104-es segélyhívások lehetősége) sehol sem sérült, ellátatlanul maradt betegszállítási feladatról jelzést, információt sehonnan sem kaptunk. Szerdán több mint 4200 betegszállítási feladatot rögzítettünk és adtunk át a területi ellátási kötelezettség alapján illetékes szolgáltatóknak, az általunk megkérdezett, legnagyobbak közé tartozó betegszállító vállalkozások sem számolnak be érdemi feladatszám-csökkenésről.

A feladatátvétel előtti utolsó egyeztetésen a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete kinyilvánította együttműködési szándékát, hiszen – mint elhangzott – mindannyian érdekeltek a zökkenőmentes átállásban. A feladatátvételt az MBOE-val történt többszöri egyeztetés előzte meg, a gyakorlatban felmerülő, pontosítást vagy megoldást igénylő részletkérdésekben az Országos Mentőszolgálat ezután is a közös megoldást eredményező egyeztetést tartja legjobb megoldásnak.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és pr igazgatója szerint érdemes még egyszer összefoglalni a technikai részleteket: Az „egyszerű" betegszállítások elrendelésére az OMSZ országosan egységes, négyjegyű, központi telefonszámot hozott létre, mely a 1820-as számon hívható.

Az „egyszerű" betegszállítást az orvos előzetes regisztráció után a https://bsz.mentok.hu címen is elrendelheti. Az első tapasztalatok alapján a WEB-es hibák nagy része a helytelen formátumból, illetve a rossz kezelésből adódik. Aki még soha nem regisztrált, annak rögtön a „Regisztrálni szeretnék" menüre kell lépni és regisztrálni kell. Csak egyszer kell regisztrálni. Regisztráláskor be kell tartani a helyes formátumot (a név elemei között 1-1 szóköz van!).

Biztonságosan zajlik a betegszállítás irányítása

Az egészségügyért felelős államtitkárság közleménye

Az elmúlt napok sajtóhírei kapcsán a NEFMI Egészségügyért Felelős Államtitkársága részéről Beneda Attila kabinetfőnök pénteken délelőtt meggyőződött arról, hogy a kezdeti nehézségek ellenére biztonságosan zajlik a betegszállítás irányítása az Országos Mentőszolgálatnál.

A betegszállító vállalkozások óránként kapják meg az OMSZ diszpécserközpontjába befutó igényeket, s minden munkanapon 16 óráig jelzik számukra a másnapi szállítási szükségleteket. Mint ismeretes, május elsejétől az Országos Mentőszolgálat irányítja a betegszállítást. A betegszállítás elrendelésére jogosult szakembereknek az 1820-as számot kell tárcsázni akkor, ha a szolgáltatásra szükségük van.

Az OMSZ a Közép-Magyarországi Régióban május 2-án 402, május 3-án 452, május 4-én pedig 10.00 óráig 176 hívást fogadott és továbbított a betegszállítóknak. Országosan az első három munkanapon 4223, 3813, illetve pénteken délelőtt 10.00 óráig 882 igény érkezett a 1820-as számra.

A NEFMI Egészségügyért Felelős Államtitkársága szerint megállapította, hogy a a betegszállítás irányítása biztonságos. Az új rendszer lehetővé teszi a mentés és a betegszállítás feladatainak teljes körű összehangolását, az esetleges párhuzamosságok elkerülését, ugyanakkor a magán-betegszállítók kapacitásaira hosszú távon is számít. Az új rendszer bevezetésével egy hatékony, korszerű és átlátható szolgáltatás nyújtható. Az Államtitkárság bízik abban, hogy a betegszállító szervezetek - az átállást megelőző utolsó egyeztetésen elhangzottaknak megfelelően - a zökkenőmentes átállás érdekében szorosan együttműködnek az Országos Mentőszolgálattal.