A céget azzal vádolják: lejárt szavatosságú húst adott el csaknem egy tucat nagy nyugati, illetve kínai étteremláncnak.
Öt embert őrizetbe vettek, több száz tonna húst vizsgálnak, miközben a lakosok elégedetlenségüknek adnak hangot Kínában a múlt hét végén kirobbant, számos nyugati étteremláncot is érintő romlotthús-botrány kapcsán.
A sanghaji rendőrség szerdai tájékoztatása szerint eddig öt embert vettek őrizetbe a Shanghai Husi Food Companynál a cég múlt hét végén leleplezett szabályellenes gyakorlata miatt. A céget a sanghaji Dragon TV azzal vádolta meg: lejárt szavatosságú, elégtelen higiéniás körülmények közt tartott, esetenként hulladékból újrabedolgozott húst adott el csaknem egy tucat nagy nyugati, illetve kínai étteremláncnak, köztük a KFC-t birtokló Yum Brands-nek és a McDonald's-nak, a Pizza Hutnak, az IKEA-nak, a Starbucks-nak vagy a Burger Kingnek. A hatóságok megállapítása szerint az illegális eljárás nem dolgozói, hanem vállalati szintű gyakorlat volt, a Husitól vásárló cégeknek ugyanakkor nem volt erről tudomásuk.
A sanghaji élelmiszer- és gyógyszerbiztonsági hatóság több száz tonna húst lefoglalt, ennek egy részét közvetlenül a vállalattól, más részét kilenc érintett nyugati étteremlánctól. Az előzetes vizsgálatok több mint ötezer mintában találtak eddig lejárt szavatosságú húsra, a teljes vizsgálat a hatalmas mennyiség miatt akár hetekig is eltarthat.
A romlotthús-ügy Sanghajon túl az ország több más területére kiterjed, a Husi ugyanis a hatóságok birtokába került dokumentumok szerint több mint félszáz vállalatnak szállított termékeiből. A kínai sajtóbeszámolók a kelet-kínai Csöcsiang, Csianghszu, a közép-kínai Szecsuán, Honan, a dél-kínai Kuangtung és az észak-kínai Belső-Mongólia tartományokat is az érintett területek közt említik.
A Husi Élelmiszeripari vállalatot birtokló, amerikai székhelyű OSI Csoport a kedélyeket próbálja nyugtatni, s úgy fogalmaz: elszigetelt esetről van szó, s gyors változásokat eszközöl majd a helyzet megoldására.
A Sina hírportál sanghaji oldalának keddi internetes kérdőívére adott válaszok a fogyasztók elégedetlenségét mutatják. A több mint 25 ezer válaszadó 61 százaléka válaszolta azt, hogy foglalkoztatja a botrány. 39 százalékuk ezzel szemben azt felelte: nem nagyon foglalkoztatja az eset, hozzá van ugyanis szokva már az élelmiszeripar alacsony normáihoz. Ettől függetlenül egy másik kérdésre felelve 70 százalék fogalmazott úgy: nem szeretne a jövőben az érintett nyugati éttermekben enni.