Fizetési hajlandóság és fizetőképesség az egészségügyi ellátásokért.
Az egészségbiztosítási alapba várhatóan nem kerül több pénz a következő években. Ugyanakkor a technológia fejlődik, egyre drágábbak a kutatások, az új gyógyszerek, idősödik a lakosság, egyre drágább lesz az egészség, így az egész ellátórendszer arra kényszerül, hogy nagyobb súlyt helyezzen a magánforrásokra. Ennek hiányában tovább romolhat az ellátás minősége, és szűkülhet az „alap ellátási csomag" azaz az egyének számára a társadalombiztosítás által biztosított szolgáltatások köre.
Hazánkban egyre több orvos folytat (munkahelyén és/vagy azon kívül) magánpraxist is, habár azok száma, akik kizárólag a magánpraxis területén dolgoznak jóval kevesebb. Növekszik a magánrendelők, magán egészségügyi betegellátással foglalkozó intézmények száma. Ezzel párhuzamosan az elmúlt évben egyre nagyobb számban jelentek meg a biztosítási piacon különböző biztosítók által kínált egészségbiztosítási termékek. Ezen a téren intenzív fejlesztés folyik, szinte hetente megjelenik valami újdonság.
Úgy tűnik, hogy az egészségügyi szolgáltatók (mind a magánpraxis, mind az OEP finanszírozta intézmények) érdekeltek az üzleti biztosítókkal való együttműködésben. Ezen a téren hazánkban kevés tapasztalattal rendelkezünk. Az egészségügyi szolgáltatók és a biztosítók nincsenek tisztában egymás lehetőségeivel, gondolkodásmódjával, elvárásaival és érdekeivel. Az üzleti biztosítónak nehézséget okoz a szolgáltató tényleges kínálatának felmérése, homogén szolgáltatási csomag hiányában azonban nehéz a szolgáltatás azonosítása, specifikálása, tartalom, minőség, költség, garanciák és felelősség szempontjából.
• Mit vár, mit várhat el egymástól, minőség, költség, garanciák, biztonság és más fontos területeken az egészségügyi szolgáltató és a szolgáltatást vásárló?
• Hogyan látják a szerződéskötés előfeltételeit, illetve a szerződéskötés utáni monitorozás, ellenőrzés egyes lépéseit?
• Milyen egészségügyi szolgáltatásokat érdemes venni, milyen feltételek mellett, mennyit, mennyiért és kitől, illetve kivel érdemes szerződni és hogyan? A jelenleg is rendelkezésre álló lehetőségek mire adnak lehetőséget?
• Milyen jogi keretek szükségesek a kulcsszereplők (intézmény/orvos és biztosító, intézmény/orvos és biztosított) közötti együttműködés elősegítéséhez, a fenntartható és felelősségteljes működéshez?
Ezekre a kérdésekre is keresik a választ a biztosítótársaságok, gyógyszergyártók és magán ellátó intézmények vezetői, gyakorló orvosok és jogászok, valamint az állami szféra képviselői a Magánpraxis 2013 – Egészségbiztosítás, szerződés és biztonság című konferencián 2013. január 25-26-án a Kempinski Hotel Corvinusban Budapesten, öt szekcióban: Biztosítók gyakorlata és szempontjai; Gyógyszergyártók és gyógyszerészek; Jogi környezet, szakmai felelősség; Egészségügyi környezet és lehetőségek; Magánpraxis, egynapos ellátás; szakemberek és intézmények.
Program és technikai részletek a konferencia honlapján
Precongress szeminárium: A magyar lakosság fizetőképessége és fizetési hajlandósága az egészségügyi ellátásokért – beszámoló egy az Európai Bizottság által társfinanszírozott öt éves nemzetközi kutatási program hazai és nemzetközi eredményeiről, mely a lakosság közvetlen egészségügyi kiadásaival, preferenciáival és fizetési hajlandóságával foglalkozik hat közép-kelet-európai országban, köztük Magyarországon. 2013. január 25-én, 9 órától: program és az eredmények elérhető publikációi