• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Pénzhiány miatt elmarad a reform

Hírek Forrás: MTI

Új Szó: elmaradhat az egy egészségbiztosítós modell bevezetése Szlovákiában.

Pénzhiány miatt elmaradhat az egy egészségbiztosítós modell bevezetése Szlovákiában, mivel a pénzügyi tárca adósságcsökkentésre kívánja költeni a jövő évi költségvetésnek azt a részét, amelyet korábban a magánkézben lévő egészségbiztosítók felvásárlására terveztek fordítani - számolt be az Új Szó szlovákiai magyar nyelvű napilap kedden.

Az egy egészségbiztosítós modell szlovákiai bevezetésének tervét még 2012 októberben hagyta jóvá Robert Fico kabinetje, amely attól az egészségbiztosítási rendszerbe befolyó források hatékonyabb kihasználását várja. Szlovákiában a legutóbbi adatok szerint az állami tulajdonú Általános Egészségbiztosító uralja az ügyfélpiac mintegy kétharmadát. A többi biztosított a két magánbiztosító, a Dovera és az Union ügyfélállományába tartozik.

Az eredeti terv szerint Szlovákiában már az idén meg kellett volna szűnnie az 1993-ban bevezetett több- biztosítós egészségügyi rendszernek, amit az egy - állami kézben lévő - egészségbiztosítós modell váltott volna fel. Az új modell bevezetésének folyamatában a terv bemutatása óta folyamatos késedelem tapasztalható, a legutóbbi - tavaly őszi - hivatalos közlés szerint a transzformációra 2015-ben kerülhetett volna sor. A legújabb információk, a 2015-ös költségvetés tervezete szerint azonban most ez az időpont is kérdésessé vált.

Az átállás folyamatát egy, az egészségügyi tárca által készített transzformációs törvény szabályozná, ez ugyan már elkészült, de mindezidáig nem fogadták el, mert továbbra is kérdéses, hogy miként teremti majd elő a kormány a magán-egészségbiztosítók részvényeinek vagy törzsállományának felvásárlásához szükséges anyagi eszközöket.

Sajtóinformációk szerint az átálláshoz szükséges több százmillió eurós nagyságrendű összeget a szlovák kormány a Slovak Telekom állami kézben lévő, kisebbségi részvénycsomagjának tervezett eladásából befolyó mintegy 1 milliárd eurós összegből biztosíthatta volna. Ezt az összeget azonban a 2015-ös költségvetés tervezete szerint az államadósság csökkentésére kívánja fordítani Robert Fico kabinetje.

A pozsonyi magyar nyelvű lap szerint, mivel a szlovák kormány jövőre az államadósság növekedésének megállítását jelölte meg legfontosabb céljának, egyre kisebb az esélye annak, hogy megvalósul az egy egészségbiztosítós modell bevezetése, ami a Fico-kabinet legnagyobb hatású reformja lett volna. Hozzáteszi: a GDP- arányos bruttó szlovák államadósság jövőre ugyan 56,2 százalékra nő az idei 55,2 százalékról, egy évvel később azonban már csökkenést feltételez a költségvetési tervezet, amely szerint 2017-ben az államadósság 53,4 százalékra eshet vissza.

A lap szerint az, hogy a távközlési cég állami tulajdonrészéből származó bevételt az államadósság csökkentésére akarják használni, azt jelzi, hogy a Fico-kabinet mindent igyekszik megtenni azért, hogy az államadósság ne nőjön 57 százalék fölé. Ez utóbbi ugyanis az adósságfékről szóló törvény értelmében azt eredményezné, hogy a kormánynak kiegyenlített, azaz nullszaldós költségvetést kellene készítenie.