Ombudsman: Szabályozatlan a járulék-visszafizetés megszűnt munkáltató esetén.
Ha jogutód nélkül megszűnik egy munkáltató, a munkavállalónak nincs módja visszaigényelni a korábban tévesen levont járulékokat; az alapvető jogok biztosa emiatt jogszabály-módosítást javasol - közölte a biztos hivatala hétfőn az MTI-vel.
Szabó Máté az állásfoglalásában egy szlovák állampolgár panaszára hivatkozott, aki Szlovákiában már nyugdíjas volt, amikor dolgozni kezdett Magyarországon. Bár a szabályozás értelmében Magyarországon nem kellett volna járulékokat fizetnie, munkáltatói azokat minden esetben levonták a fizetéséből. A panaszos sérelmezte, hogy a befizetett járulékok után semmilyen ellátásban nem részesül, és a tévesen levont összeget sem kapja vissza, mivel egykori munkaadói időközben jogutód nélkül megszűntek.
Mint a közleményben olvasható: a vonatkozó jogszabály szerint, ha a munkáltató a törvényben előírtnál több járulékot vont le, akkor a munkavállaló kérelmére a többletet 15 napon belül vissza kell fizetni. A visszaigénylés csak a munkáltatón keresztül történhet, ezért ha az jogutód nélkül megszűnik, a munkavállaló nem kaphatja vissza a fizetéséből tévesen levont járulékok összegét - összegzett az ombudsman.
Az alapvető jogok biztosa szerint a jelenlegi, szabályozatlan helyzet ellentétes a jogállamiság elvével és a jogbiztonság követelményével, valamint sérti a tisztességes eljáráshoz való jogot is. Szabó Máté ezért felkérte a nemzetgazdasági minisztert, hogy kezdeményezze az érintett jogszabály kiegészítését; álláspontja szerint a törvény módosítása annál is inkább indokolt, mert egyre több a jogutód nélkül megszűnő jogi személy, vállalkozás - áll a közleményben.