• nátha
    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

    • Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

      Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

  • melanóma
    • Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

      Segítenek a szűrőkampányok a melanoma felismerésében

    • A betegségről a melanoma világnapján

      A betegségről a melanoma világnapján

    • Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

      Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

  • egynapos sebészet
    • Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

      Egy területen jó teljesítményt nyújt az egészségügy

    • Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

      Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

    • Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

      Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

Új terápiás képzés Magyarországon először

Hírek Forrás: Semmelweis Egyetem

A szinte népbetegségnek tekinthető depresszió hatékony ellátása jóval nagyobb mértékben válik lehetővé.

Magyarországon elsőként a Semmelweis Egyetemen tartottak tudatos jelenléten alapuló kognitív terápiás képzést (Mindfulness-Based Cognitive Therapy, MBCT). Az ősszel indult és most lezárult kurzus az Oxfordi Egyetem Oxford Mindfulness Center, a SE Klinikai Pszichológia Tanszék és a Magyar Viselkedéstanulmányi és Kognitív Terápiás Egyesület közös szervezésében valósult meg. A január 23-án megtartott záró alkalmon összesen 40 hazai és külföldi klinikai szakpszichológus és pszichiáter vehette át a képzés elvégzését igazoló oklevelet. - adta hírül az egyetem honlapjának beszámolója.

Az intenzív tanfolyam a nemzetközi standardoknak megfelelően saját élményt, gyakorlati fázist és elméleti képzést is magában foglalt, a résztvevők pedig olyan neves oktatóktól tanulhattak, mint Dr. Melanie Fennell, az Oxford Mindfulness Center kiképző terapeutája, Dr. Antonia Sumbundu a Center for Mindfulness Copenhagen kiképző terapeutája, Dr. Perczel Forintos Dóra, a Klinikai Pszichológia Tanszék tanszékvezetője és Fazekas Gábor, tudatos jelenléten alapuló stresszcsökkentő meditációs (MBSR) tréner.

A tudatos jelenlét – mindfulness – olyan speciális figyelmi állapot és tudati beállítódás, amely ítélkezésmentes, elfogadó, és a jelen pillanatra fókuszálva megnöveli a mentális folyamatokkal kapcsolatos tudatosságot. Ez a tudatos jelenlét fontos egészségvédő hatással bír, mert kizárja a múlton való rágódást és a jövővel kapcsolatos aggodalmaskodást, így csökken a depresszió, a szorongásos problémák kialakulásának veszélye, javul a jelen és önmagunk elfogadásának képessége, a figyelmi kapacitás és a megküzdő képességünk is.

A klinikumban a 90-es években kezdték felfedezni a tudatos jelenléten alapuló stresszcsökkentő meditációt (MBSR) a krónikus fájdalom kezelésére (Kabbat-Zinn, 1990). Klinikai vizsgálatok támasztják alá hatékonyságát a különböző daganatos megbetegedések, szív- és érrendszeri betegségek, gasztrointesztinális betegségek, valamint szorongásos és hangulatzavarok kezelésében.

A tudatos jelenlét-alapú kognitív terápiát, mely ötvözi a kognitív terápiás és mindfulness módszereket, Zindel Segal, John Teasdale és Mark Williams dolgozták ki a krónikus pszichés zavarok, súlyos visszatérő depresszió kezelésére és a visszaesések megelőzésére.

A mostani képzés óriási jelentőségét az adja, hogy a hallgatók a módszer kidolgozásában szintén részt vevő Dr. Melanie Fennelltől első kézből sajátíthatták el a tudatos jelenlét-alapú kognitív terápia nemzetközileg széles körben elterjedt módszerét, hazánkban először. A tervek szerint a képzés első, “saját élmény" és elméleti bevezető fázisát egy második, kiképző fázis is követi majd, ezáltal a szinte népbetegségnek tekinthető depresszió hatékony ellátása jóval nagyobb mértékben válik lehetővé.

Dr. Melanie Fennell, a képzés elméleti blokkját követő interjúban azt hangsúlyozta: a tudatos-jelenlét meditációban ugyanúgy ellazulhatunk és nyugalomra lelhetünk, mint a relaxációban, ám nem ez a gyakorlatok kifejezett célja. A tudatos-jelenlét meditációban inkább arra törekszünk, hogy jobban tudatában legyünk elménk működésének, az adott pillanatban felbukkanó gondolatainknak, érzelmeinknek és testérzéseinknek. A negatív gondolatokkal és negatív érzelmi állapotokkal, intenzív testérzésekkel való megbirkózásban segít ugyanis, ha tudatosítjuk ezeket: „ez van most velem". Ezáltal képesek vagyunk megtapasztalni ezeket a gondolatokat, érzelmeket, érzéseket, együtt létezni velük anélkül, hogy azok magukkal sodornának minket.

Mint Dr. Antonia Sumbundu hozzátette, ezzel a módszerrel csökken a gondolatainkon való kényszeres rágódás mértéke, mivel a cél nem az, hogy megszabaduljunk gondolatainktól, hanem hogy minél pontosabban és különböző testérzeteinkkel való viszonyukban megfigyeljük őket, elfogadjuk jelenlétüket és képesek legyünk egy lépés távolságot tenni tőlük. A tudatos jelenlét segítségével elkezdhetjük látni, mennyire érzékeny szerkezetek vagyunk és mennyire mindannyian a legtöbbet próbáljuk kihozni magunkból.

Legolvasottabb cikkeink