A legtöbb környezettudatos eljárás nem jár extrakiadással, sőt kíméli a pénztárcát.
Az ünnepek alatt majd hétezer vásárlót kérdeztek meg vásárlási szokásairól országszerte az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) „Zöldlista" programjának keretében. Az OHÜ reméli, hogy egyre többen lesznek olyanok, akik a hétköznapokban is környezettudatosan alakítják bevásárlási szokásaikat, alkalmazzák a környezetkímélő megoldásokat - közölte az ügynökség.
Az advent szombatjain és aranyvasárnap országszerte tizenöt Tesco hipermarketben találkoztak a vásárlók az OHÜ „Zöldlista vásárló programjával". Az áruházak bejáratánál minden érdeklődő hűtőmágnest kapott, amelyen a környezettudatos vásárlásról tájékoztatták őket. Aki ezek szerint a szempontok szerint töltötte meg kosarát, ajándékban részesült a kijáratnál. A program munkatársai csaknem hétezer vásárlót kérdeztek vásárlási szokásaikról a helyszíneken.
„A kérdőívek összesítéséből kitűnik, hogy egyre többen vagyunk, akik környezettudatosan vásárolunk, többé-kevésbé alkalmazzuk a környezetbarát megoldásokat, fortélyokat" – összegezte a kutatás eredményeit Török Szabolcs, az OHÜ szóvivője. Ilyen megoldás, ha az eldobható műanyag zacskó helyett tartós táskát, kosarat viszünk magunkkal, ha nagyobb kiszerelésű, kevésbé csomagolt terméket vásárolunk, valamint ha a helyben vagy közelben előállított idénytermékeket részesítjük előnyben. „A legtöbb környezettudatos eljárás nem jár extrakiadással, sőt kíméli a pénztárcát, tehát még hoz is a konyhára" – hívja fel a figyelmet a szóvivő.
Biztató, hogy kutatásban megkérdezett vásárlók 65%-a mindig, 24%-uk pedig a nagy bevásárlások alkalmával bevásárlólistát készít, vagyis tudatosan készül a vásárlásra. Tartós táskát, kosarat visz magával a válaszadók 70%-a, eldobható zacskót már csak 19% használ. Az előre csomagolt termékek ugyanakkor még mindig nagyon kelendőek, pedig a többszörösen vagy feleslegesen fóliázott áruval nő a csomagolási hulladék mennyisége, a környezet terhelése.
Jó látni, hogy a fogyasztók előnyben részesítik a hazai és idénytermékeket. A válaszadók mintegy 51%-a mindig a helyi árukat választja, 29%-a pedig akkor, ha olcsóbbak. A szezonális termékek még ennél is népszerűbbek. A megkérdezettek 89%-a idénytermékeket vásárol, közülük 55% mindig, 34%, ha teheti.
A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy kedveltek a nagy kiszerelésű termékek és az utántöltők, főleg a tisztító- és tisztálkodási szerek esetében. Az is látható, hogy a környezettudatosság kicsit háttérbe szorul, ha ajándékok csomagolásáról van szó. A legtöbben (42%) még mindig a hagyományos karácsonyi csomagolást használják. Ugyanakkor vannak már, akik keresik az újrapapírból készült csomagolókat (29%) és a többször is felhasználható papírtasakokat (36%).
Amikor környezettudatosságról, környezettudatos vásárlásról beszélünk, nem kell nagy dolgokra gondolni, sokszor egy kis odafigyelés is elég. „Sok kicsi sokra megy: apró döntéseinkkel is sokat tehetünk környezetünkért. Az a mintegy hétezer ember, aki a karácsonyi forgatagban is szánt rá időt, hogy megértse és alkalmazza a környezetbarát fortélyokat, sokkal többet tesz Földünk és gyermekeink jövőjéért, mint elsőre gondolnánk" – mondja Török Szabolcs.
Akik csatlakozni kívánnak a tudatos vásárlók mind népesebb táborához, sok hasznos információt találnak a www.szelektivinfo.hu/zoldlista oldalon.