Évtizedekkel ezelőtt a tejivást nem csak csecsemőkorban, hanem mindhalálig fontosnak tartották.
Sok országban – Anglia, Egyesült Államok – az iskolások a mintegy félliternyi tejet minden nap megkapták a tanórák közötti szünetben.
Aztán az utolsó évtizedekben jött a lipidofóbia: a telített zsíradékoktól és a koleszterintől nem csak a lipidológusok, hanem a folyamatos média-nyilvánosság eredményeként a nagyközönség is félni kezdett, ezek mindennemű fogyasztását csökkenteni igyekeztek. Voltak vélemények, melyek szerint még az anyatej is árt az újszülöttnek: károsítja az ereit és rontja az életkilátásait. Főleg a fiatalkori tejivást ellenezték, mivel az sok kalória és jelentős zsírbevitel.
Az Egyesült Államok egyik nagy élelmiszerüzlet-hálózata, a Kroger most új tejterméket hozott forgalomba, ami a hírek szerint az első olyan tejital, ami nem növeli, hanem kifejezetten csökkenti a vér koleszterin szintjét.
A Kroger cég már évek óta forgalmaz egy élelmiszer-csoportot, aminek a neve „Aktív életstilus". Ez a márkanév organikus, természetes bio-termékeket jelent, melyeket az egészségükre figyelő vásárlók számára készítenek – a koleszterin-csökkentő tej most ebben az árucsoportban jelent meg.
Az új tejitalban növényi szterolok vannak, melyeket sok növényféle, gyümölcs is tartalmaz és melyekkel kapcsolatban az amerikai hatóság, a Food and Drug Administration (FDA) véleménye az, hogy csökkenthetik a szív- és érbetegségek kockázatát. Ilyen növényi eredetű szterol a Cargil cég által forgalomba hozott CoroWise, amit narancslétől kezdve müzliszeletekig már sokféle élelmiszerbe belekevertek.
Az új tejtermék megjelenésekor már egyébként is észlelték a piac jelentős változását: az amerikai mezőgazdasági minisztérium statisztikái szerint a teljes tej fogyasztása kifejezetten csökkent, a kisebb zsírtartalmú tejből mind többet adtak el. A vér koleszterin-szintjét mérsékelni képes tejital rövid idő alatt igen keresetté válhat. A Kroger cég jelenleg 2458 szupermarketet működtet az Egyesült Államok 31 államában és számos, más áruházlánccal is kapcsolatban van. Az új tejterméket ugyanolyan áron hozzák forgalomba, mint a többi tejitalt.
(Forrás: ACC Heart Health News, 2007, július 2.)