• nátha
    • Orrspré-függőség: amikor a megkönnyebbülés újabb problémát okoz

      Orrspré-függőség: amikor a megkönnyebbülés újabb problémát okoz

    • Náthaszezon: erre számíthatunk

      Náthaszezon: erre számíthatunk

    • 9 tipp a nátha tünetei ellen

      9 tipp a nátha tünetei ellen

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

      Polgármesteri nyílt levél: mikor működhet az egynapos sebészet Újbudán?

    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

A modern gyógytorna új alapelvei – már nem csak a gyakorlatok elvégzése a cél

Horizont MA 12:00 Szerző:
A modern gyógytorna új alapelvei – már nem csak a gyakorlatok elvégzése a cél

A modern gyógytorna szemlélete az elmúlt években jelentősen átalakult: a hangsúly egyre inkább a páciens aktív részvételére, az értelmezésre és a biztonságos mozgáshoz való visszatérésre kerül.

A gyógytorna sokáig elsősorban mozgásgyakorlatokat jelentett: előírt sorozatokat, ismétléseket, precízen kivitelezett feladatokat. Ez a tudás ma is fontos alap – de önmagában már nem elég. A modern gyógytorna szemlélete az elmúlt években jelentősen átalakult: a hangsúly egyre inkább a páciens aktív részvételére, az értelmezésre és a biztonságos mozgáshoz való visszatérésre kerül.

Az edukáció nem extra, hanem alap

Ma már egyre több kutatás és klinikai tapasztalat igazolja, hogy a páciens akkor tud valódi változást elérni, ha érti, mi történik a testében. A gyógytornász szerepe így túlmutat a gyakorlatok bemutatásán: magyaráz, keretez, értelmez. Miért fájhat akkor is, ha a szövetek már gyógyultak? Miért nem jelent veszélyt minden fájdalom? Miért fontos a fokozatosság? Az edukáció csökkenti a bizonytalanságot, oldja a szorongást, és növeli a terápiás együttműködést.

A páciens nem passzív „kezelési tárgy”

A modern gyógytornában a páciens nem elszenvedője, hanem résztvevője a folyamatnak. A cél nem az, hogy „megcsinálja, amit mondunk”, hanem hogy partnerként kapcsolódjon a terápiához. Ez magában foglalja a közös célkitűzést, a visszajelzések beépítését és annak elfogadását is, hogy a páciens tapasztalata kulcsfontosságú információ. Az együttműködés nemcsak jobb eredményeket hoz, hanem hosszú távon fenntarthatóbb mozgásmintákat is kialakít.

Félelemkerülés: láthatatlan akadály a gyógyulásban

Sok krónikus panasz mögött nem strukturális károsodás, hanem félelemkerülő viselkedés áll. A páciens fél a mozgástól, mert fájdalmat vár tőle – ezért egyre kevesebbet mozog, ami tovább erősíti a tüneteket. A gyógytornász feladata ilyenkor nem az, hogy „rábeszélje” a pácienst, hanem hogy biztonságos keretek között új élményeket adjon a mozgásról. Fokozatos terheléssel, magyarázattal, megerősítéssel lehet lebontani a félelmet, és visszaadni a mozgásba vetett bizalmat.

Mozgásbiztonság: visszatalálni a testhez

A modern gyógytorna egyik kulcsfogalma a mozgásbiztonság. Nem az a cél, hogy a páciens „tökéletesen” mozogjon, hanem hogy újra merjen mozogni. A biztonságérzet helyreállítása gyakran fontosabb, mint az izomerő vagy a mozgásterjedelem növelése. Ha a páciens megtapasztalja, hogy a teste nem ellenség, hanem együttműködő partner, akkor a gyógytorna hatása túlmutat a rendelő falain, és megjelenhet a mindennapokban is.

Több, mint tornáztatás

A mai gyógytornász egyszerre szakember, edukátor és kísérő. Nem csupán gyakorlatokat ad, hanem értelmezési keretet, amelyben a páciens újra kapcsolatba léphet a saját testével. Ez a szemlélet nem elvitatja a klasszikus tornát, hanem kiegészíti: emberibbé, hatékonyabbá és hosszabb távon fenntarthatóvá teszi a rehabilitációt.

 Források:

  • Brain Sciences – Sánchez-Robalino, A., Sinchi-Sinchi, H., Ramírez, A. Effectiveness of Pain Neuroscience Education in Physical Therapy: A Systematic Review and Meta-Analysis. 2025.
  • JAMA Network Open – Malfliet, A., Lenoir, D., Murillo, C., et al. Pain Science Education, Stress Management, and Cognition-Targeted Exercise Therapy in Chronic Whiplash Disorders: A Randomized Clinical Trial. 2025.
  • Physio-Pedia – Pain Neuroscience Education (PNE) – Overview.

Ha érdekel öt hatékony módszer a fiatalkori hanyagtartás megelőzésére és visszafordítására, ezt a cikket ajánljuk.