A munkatársak gyakran nem értenek egyet a szabályokkal, megszokás alapján végzik a munkájukat.
Minden tízedik kórházba felvett betegnél kialakul valamilyen károsodás az ellátás következményeként. A nemkívánatos események (NKE) hátterében gyakran elkerülhető hibák húzódik meg, ezek megelőzésével az NKE-k 70 százaléka megelőzhető lenne. Minderről Belicza Éva, a Semmelweis Egyetem Menedzserképző Központjának docense, a NEVES Egyesület elnöke, hozzátéve, hogy a rendszer célja, hogy tanuljunk - tudósított a medicalonline.hu.
A magyarok nem tartoznak a szabálykövető nemzetek sorába, és ez leképeződik az egészségügyben is – vette górcső alá az első négy témát a programvezető. – Az indokolatlan, a protokolloknak nem megfelelő ellátások oka a fontos szabályozások és a dolgozók ismereteinek hiánya, ami abból is eredhet, hogy az új eljárásokról nem kapnak megfelelő tájékoztatást. A munkatársak gyakran nem értenek egyet a szabályokkal, megszokás alapján végzik a munkájukat, és sokszor nem értik, mi indokolja a változtatásokat. Nincs szisztematikus ellenőrzés és visszacsatolás sem.
A szervezeti kultúra sem támogató, olykor hiába ismerik fel a dolgozók, hogy hibáztak egy-egy ellátási folyamat kapcsán, azt nem jelentik, így elmarad a hibák őszinte megbeszélése, az okok feltárása és kiküszöbölése. Komoly probléma a dokumentáció elmaradása és a nem megfelelő kommunikáció, az információk nem, vagy csak hiányosan, hibásan jutnak el a kollégákhoz. A csapatmunka gyenge, a hierarchia pedig túl erős, ami ugyancsak nem kedvez a hibák feltárásának.
Gyakori magyarázat az NKE-kre a humánerőforrás hiánya, pedig Belicza Éva szerint vannak folyamatok, amelyeknél ez nem lehet indok. Továbbiak a teljes cikkben