• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A mentők veszik át az irányítást

Lapszemle Forrás: Új Néplap

Csökkenhetnek a fölösleges kilométerek, indokolatlan szállítások a mentők szerint.

Július elsejétől minden olyan, megyehatárokon átívelő betegszállítást, amelyet az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral finanszírozási szerződésben álló szervezet végez, az Országos Mentőszolgálat irányít.

Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hívások továbbra is az adott terület betegszállítóihoz futnak be, ők mindennap összesítik és az OMSZ-nek jelentik a másnapra tervezett feladataikat. Az OMSZ betegszállítás-irányítója a beérkező jelentéseket összesíti, egyezteti, és ha szükséges — például a felesleges párhuzamosságok kikerülésére — módosítja a terveket.

Az OEP-nek a betegszállító szervezetek és az OMSZ is adatot szolgáltatnak, az elvégzett feladatok finanszírozása pedig ezek alapján történik. Az első hónap tapasztalatai alapján mindkét fél úgy véli, hogy gördülékeny, jó munkakapcsolatot sikerült kialakítani, az irányítási feladatok átadása zökkenőmentesen valósult meg.

Így a kitűzött célok — mint például a fölösleges kilométerek kiiktatása, az indokolatlan szállítások csökkenése, a párhuzamosságok megszüntetése és az átláthatóság - jórészt máris megvalósulnak. A következő lépés jövő januártól a teljes betegszállítás koordinálása lesz.

Dr. Pápai György, a Mentőszolgálat regionális igazgatója úgy véli, a lehető leggazdaságosabban szervezik a feladatokat, és a betegszállítók irányítóval a kommunikációs kapcsolatuk zökkenőmentes jelenleg is.

- Úgy gondolom, ez a rendszer akkor fog igazán zökkenőmentesen működni, ha az összes szállításról tudomása lesz a Mentőszolgálat diszpécserének - tette hozzá Barta Barna, Jász-Nagykun-Szolnok megye egyik betegszállító cége. - A jelenlegi gyakorlat szerint ugyanis minden délután lejelentjük a másnapi feladatainkat az OMSZ-nek, amely azt jóváhagyja, vagy párhuzamos szállítások esetén módosítja. A problémát az jelenti, hogy a mentők nem látják, hogy nekünk közben milyen megyén belüli útjaink vannak, így azután újabb és újabb egyeztetések szükségesek. Így előfordulhat például, hogy az OMSZ diszpécsere csak a Szolnokról a szegedi klinikára vizsgálatra küldött beteget „látja", aki mellé még továbbiakat kíván beültetni, miközben az autó már megtelt olyan páciensekkel, akiket csak Martfűig, Kunszentmártonig kell szállítani. Ezekben az esetekben a kilométerek ésszerűsítése bizony a betegek rovására történhet – fejtette ki.