• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

„A NEAK nem képviselhet egyetlen érdeket”

Lapszemle 2022.11.16 Forrás: MedicalOnline
„A NEAK nem képviselhet egyetlen érdeket”

"Ha valaki azt mondja, hogy a közbeszerzések átláthatatlanok, e megállapítás nem áll messze a valóságtól".

Nincsenek könnyű helyzetben az intézmények akkor, amikor gyógyszervásárlás előtt közbeszerzést kell lefolytatniuk – ismerte el Balogh Tamás, a NEAK Speciális Finanszírozási Főosztály jogi szakértője az MKOT XII. Kongresszusán - írja a medicalonline.hu.

– Ha a közbeszerzésre vonatkozó jogforrásokról lajstromot kell készítenünk, 3 törvényt, 18 kormányrendeletet, 3 miniszteri rendeletet, a Közbeszerzési Hatóság 26 útmutatóját, 8 miniszterelnöki közleményt, a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatait és vonatkozó bírósági döntéseket kell figyelembe vennünk. Ha ez alapján valaki azt mondja, hogy a közbeszerzések átláthatatlanok, e megállapítás nem áll messze a valóságtól, de azért nem lehetetlen eligazodni – értékelte Balogh Tamás.

Amint az előadó felvetette, a közbeszerzési alapelveket deklaráló törvényben ugyan nincs benne, de minden előírást kiegészül az egészségügyben azzal, hogy a betegellátási érdekeket is figyelembe kell venni.

– El kell ismerni, hogy nincsenek könnyű helyzetben az intézmények akkor, amikor közbeszerzést kell lefolytatniuk gyógyszervásárlás miatt. Az intézményekhez képest is több oldalú kötelem terheli a NEAK-ot. Olykor kapunk olyan kritikát, hogy nem képviseljük eléggé az intézmények érdekeit, ám nekünk egy konkrét intézmény érdekei mellett számos más érdeket is figyelembe kell vennünk, végső soron a hazai betegellátás teljességének érdekeire kell tekintettel lennünk a szakmai szabályok és a költségvetési keretek figyelembevételével. Speciális a helyzetünk, mert a NEAK egyszerre jelenik meg ajánlatkérőként és finanszírozóként – fogalmazott Balogh Tamás.

Az előadó kitért a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásokra. Amint elmondta, ezek száma korábban a teljes közbeszerzési szegmensben nagyon magas volt, 3-5 évvel ezelőtt 800-900 ilyen eljárás is lezajlott egy évben. Az Európai Bizottság erős kritikát fogalmazott meg emiatt Magyarországgal szemben, ezért bár a jogszabály lehetőséget adna erre ma is a gyógyszerközbeszerzések terén, mégis rendkívül beszűkült, illetve mellőzött a gyakorlatban a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások száma.

További részletek a cikkben.

Legolvasottabb cikkeink