• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Állam és piac – Egy cipőben a szlovák és a magyar egészségbiztosítás?

Lapszemle Forrás: gondola.hu

A gazdasági válság miatt Szlovákiában és Magyarországon is komoly az igény a polgárait megvédő erős államra.

Az utóbbi időben egyre-másra emelték fel szavukat Szlovákiában az orvosok, a gyógyszerészek, az ápolók, a kamarák és az elemző intézetek az egészségügy rohamos eladósodása, a kórházanként és régiónként eltérő jelentős fizetéskülönbségek, valamint a rendszer jövőbeli kétséges finanszírozását illetően. Ennek ellenére a második Fico-kormány programja csak általánosságokat fogalmazott meg az ágazat kapcsán. Ezért ért mindenkit váratlanul a politikai uborkaszezon kezdetén tett bejelentés az egy szereplős, állami biztosítói rendszer bevezetésének szándékáról – írja a gondola.hu portálja.

A közlemény egyaránt heves tiltakozást váltott ki a két magánbiztosító (Dővera és Union), a legmeghatározóbb szlovákiai egészségügyi elemző intézetek részéről (Health Policy Institute és INEKO) és megosztottan fogadták a szakmai kamarák is. A döntés azonban egyértelműen beleillik a Fico/SMER-féle „erős állam" felfogásba, amelyik elsőre nagyon hasonlatos a Magyarországon tapasztalt, a Fidesz kormányzati felfogásához kötődő „hard government" retorikához, és intézkedéseihez.

Első pillantásra úgy tűnhet, mintha egy csónakban evezne a szlovák és a magyar egészségpolitika, a két társadalom dinamikája, egészségügyi mutatói és biztosítási rendszerének közelmúltja között azonban jelentős különbségek vannak – szögezi le a lap, amely arról is ír, hogy bár a részletek még nem ismertek, azzal, hogy a SMER államosítaná (vagy kivásárolná) az egészségbiztosítókat, hasonló rendszer alakulhatna ki, mint Magyarországon, holott jelenleg a két országban teljesen eltérő modellek működnek. Érdemes tehát megvizsgálnunk, milyen társadalmi-gazdasági okok indokolhatják a két egészségbiztosítási rendszer eltéréseit. A szlovák és a magyar népességre vonatkozó általános egészségügyi értékekről nem jelenthető ki egyértelműen, hogy egyik vagy másik állam lakossága egészségesebb vagy egészségügyi rendszere működik jobban.

A jelenleg piaci alapon szerveződő szlovák és az államközpontú magyar rendszer különbségei társadalmi és gazdasági adatokkal is indokolhatók. A csökkenő lakosság, illetve az idősek nagy aránya idehaza elvben szolidárisabb irányba lökné a rendszert, ugyanakkor ennek ellentmond az egészségügyi kiadások folyamatos csökkenése. Szlovákiában ugyanakkor az állam és piac összeegyeztetése okozott elsősorban problémákat az elmúlt évtizedben – olvasható a portálon.

Legolvasottabb cikkeink