Tavaly a járóbeteg-szakellátással voltak a legelégedetlenebbek a páciensek - 8100 megkeresés futott be a jogvédelmi szolgálathoz.
Legtöbb esetben az egészségügyi ellátáshoz való jog sérül a betegellátás során, de az egészségügyi dokumentáció kiadása sem problémamentes, derül ki az Integrált Jogvédelmi Szolgálathoz befutó panaszokból, írja a MedicalOnline.
Míg 2021-ben az alapellátással kapcsolatban érkezett a legtöbb panasz az Integrált Jogvédelmi Szolgálathoz, addig tavaly már a várakozási idők miatt reklamáltak a leginkább a betegek. Minderről Novák Krisztina, a szolgálat főigazgatója számolt be Tapolcán, a Magyar Kórházszövetség XXXV. konferenciájának második napján.
A betegpanaszok nyomán a rendszer hibáit igyekszik visszatükrözni a szervezet, amelyben országszerte összesen 21, „nem irodában, hanem területen dolgozó” betegjogi képviselő fogadja a panaszokat, nyolcan a közép-magyarországi régióból – Budapest és Pest megye –, ahol az ellátások 40 százaléka összpontosul, így a legtöbb ügyet is itt kell kezelniük, ezt a dél-alföldi régió követi, 681 panasszal.
Tavaly 38843 panasz és megkeresés érkezett a szolgálathoz, valamivel kevesebb, mint a 2020 és 2021-es esztendőkben, amikor a pandémia több feladatot rótt a képviselőkre, bár a Covid időszaka ugyanakkor jó gyakorlatot biztosított a digitális csatornákon való kommunikációhoz.
2021-ben az alapellátással kapcsolatos panaszok voltak túlsúlyban, elsősorban a rendelkezésre állási és rendelési idővel kapcsolatban emeltek kifogást, volt, aki azt sérelmezte, hogy a háziorvosa csak reggel 6-7-ig fogadja a pácienseket a rendelőjében.
Tavaly már a járóbeteg-szakellátással voltak a legelégedetlenebbek a páciensek, ahonnan 8100 megkeresés futott be a szolgálathoz, elsősorban az előjegyzési és betegfogadási listák hosszát kifogásolva. Ha a beteg el is éri a szakambulanciát telefonon, csak hat hónapra kap időpontot például endokrinológushoz, de előfordul, hogy a foglalást is elutasítják az intézmények. A főigazgató szerint számos olyan problémát tapasztalnak a rendszerben, amelyeket az intézmények szervezeti szinten, önálló szigetként igyekeznek megoldani. Míg helyenként van lehetőség az online bejelentkezésre, másutt egy kolléga foglalkozik az időpontfoglalásokkal, sok esetben pedig szokásjog alapján folyik az előjegyzés.
További részletek a MedicalOnline cikkében.