• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Az MI megmondja mikor, hova menjen a mentő

Lapszemle 2022.10.24 Forrás: haszon.hu
Az MI megmondja mikor, hova menjen a mentő

Minden héten csinálnak visszamérést, melyben összevetik a tényleges eseteket az előre jelzettekkel: 80-85 százalék feletti találati pontosság.

Pénteken délután a Blaha Lujza téren 85 százalékos valószínűséggel mentési feladata lesz az Országos Mentőszolgálatnak. Ilyen pontosságra képes egy új mesterséges intelligencia fejlesztés, írja a haszon.hu

Egy évvel ezelőtt nagy visszhangja volt a sajtóban annak a (Dyntell Magyarország Kft. és az Országos Mentőszolgálat összefogásából született) közös projektnek, amely öntanuló mesterséges intelligencia alkalmazásával egyre pontosabb előrejelzést nyújt a mentőkapacitásra vonatkozó igényekről. Akkor még "csak" a betegszállítási feladatokat volt képes négy hétre előre jelezni az adatelemző rendszer, a továbbfejlesztett verzió azonban már az életmentési feladatokra is havi előrejelzést készít. A társadalmi hasznosságát tekintve (is) kiemelkedő fontosságú informatikai fejlesztésről (amit az Országos Mentőszolgálat díjmentesen használhat) Salga Péter, a debreceni székhelyű Dyntell Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a Haszon Magazinnak.

- Az előrejelző értesítéseket e-mailben küldjük el az ország összes mentőállomására, így az OMSZ hatékonyabban tudja megszervezni a járművek és a mentők rendelkezésre állását. Ez egy újabb komoly lépés abba az irányba, hogy olyan, valós időben folyamatosan futó program jöjjön létre, amely a napi mentésirányítási folyamatban segíti a mentésvezetőket. Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek – vont mérleget a szoftverfejlesztő cég ügyvezető igazgatója. Az is kiderült a beszélgetés során, hogy a Dyntell díjmentesen biztosítja a teljes rendszert az OMSZ-nek, illetve a mentőszolgálat igényei alapján folyamatosan fejleszti és testre szabja azt. Az együttműködés keretében az OMSZ biztosítja a Dyntell Magyarország számára az előrejelzésekhez elengedhetetlen adatokat, amelyeket jelenleg is egy strukturált adattárházban tárolnak.

A program több különböző mesterséges intelligencia algoritmust használ az adatok elemzésére. Salga Péter elmondása szerint az algoritmusok "megvitatják" a kapott értékeket, és konszenzus esetén a lehető legjobb előrejelzést adják a felhasználóknak. Emellett a fejlesztő cég a publikusan elérhető adatbázisokból óriási, valós idejű adathalmazt épít, ahol az erre a területre specializálódott szakembereik ugyancsak az egyes adatok közötti korrelációt vizsgálják.

A Dyntell komplex adatelemző rendszere a kezdetekben "csak" a betegszállítási feladatokat jelezte 4 héttel előre, de dr. Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója szerint ez is óriási segítség volt számukra, hiszen az előre jelzett betegszállítási igényekkel a napi kapacitás-tervezésnél tudnak kalkulálni. A technológia elsődleges feladata a kapacitás-optimalizálás, illetve a még hatékonyabb életmentés biztosítása. Ebben segít a beépített mesterséges intelligencia – fogalmazott főigazgató, megjegyezve, hogy az Országos Mentőszolgálatnál is egyre nagyobb teret nyer a digitalizáció.

A fejlesztő cég munkatársai minden héten csinálnak egy visszamérést, melyben összevetik a tényleges eseteket az általuk előre jelzettekkel, és szemmel látható, hogy jól működik az előrejelzés. A 80-85 százalék feletti találati pontosság azt jelenti, hogy ez egy nagyon hasznos eszköz a mentésszervezésben.

További részletek a haszon.hu cikkében.