OECD: A magyar oktatás és egészségügy messze átlag alatti, de kormányablakokkal tele az ország.
A közszolgáltatások rendszerével és azok fejlesztési lehetőségivel foglalkozott két nemrégiben megjelent tanulmányában az OECD. Megállapították, hogy a magyar egészségügyi és oktatási rendszer messze az átlag alatt teljesített– amíg az OECD országokban több mint kétharmados elégedettség övezi ezen alrendszereket, idehaza az 50 százalékot sem éri el a mutató. Kormányablakokból cserébe nincs hiány - írta a 24.hu. Az OECD tanulmányokat (Global Trends in Government Innovation 2024 és Government at a Glance 2023 Hungary) Horváth Anna foglalta össze a Világpolitika és közgazdaságtan című folyóiratban, ebből idézett a lap.
Az OECD tanulmányai a fejlett világ fejlett problémáival foglalkoznak, a magyar rendszerből azonban úgy tűnhet, hogy a legalapvetőbb téglák hiányoznak. A nemzetközi szervezet adatai szerint az állami közszolgáltatások két legfontosabb területén, az egészségügyben és az oktatásban Magyarország jelentős lemaradásban van.
Az egészségügyi ellátással a magyarok csupán 44 százaléka elégedett, az OECD-országok átlaga ezen arány több mint másfélszerese, 68 százalék, az oktatási rendszer valamivel jobban teljesített, de az elégedettség itt sem érte el az 50 százalékot (a magyar érték 47 százalék), amíg az OECD-országok átlaga itt is a kétharmados szint fölött, 67 százalék volt 2023-ban.
A magyar közszolgáltatások rendszere ezzel szemben inkább az adminisztratív ügyintézésben számít erősnek.
Továbbiak a teljes cikkben