Az ápolókkal más lett a kapcsolatuk, szolidárisabbak lettek egymással és szorosabb is a kapocs, mint eddig - állítja egy orvos.
Voltak-e a koronavírus-járványnak pozitív tapasztalatai az egészségügyi dolgozók körében? Orvosok, ápolók, mentősok meséltek a magyarnarancs.hu portálnak arról, hogy "mindenkinek megmutatkozott az emberi oldala".
„Ami biztos, hogy az ápolókkal más lett a kapcsolatunk, szolidárisabbak lettünk egymással és szorosabb is a kapocs, mint eddig, hiszen közösen vészeltünk át egy nagyon nehéz időszakot” – meséli egy budapesti kórház orvosa, aki úgy dolgozott Covid-osztályon, hogy a szakterületének nincs köze a járványhoz, és a járvány okozta betegséghez, szövődményekhez. „Sok olyan esetet láttam, amit korábban nem, sok olyan beteget kellett kezelnem, akit korábban nem”. Azt mondja, szakmailag éppen ezért nehéz volt a munka, de nagyon sokat tanult, és már nem ijed meg, ha egy beteg fulladni kezd az osztályon, sokkal magabiztosabban látja el, mint másfél éve, a járvány előtt. „Ráláttam más szakterületekre is, nagyobb lett a tudásom. Nem lett belőlem intenzív terápiás orvos, de ha van egy fulladásos eset, vagy egy vérzés, akkor nem rohanok és hívom azonnal az intenzíves orvost, vagy nővért, hanem nyugodtan ellátom a beteget. Ez ügyeletben nagyon hasznos tudás tud lenni” – meséli.
Egy mentőssel beszélgetve szintén sok pozitívumról hallottunk: bár folyamatosan új eljárásrendekkel bombázta őket a vezetőség, a mentőegységek gyorsan és jól tudtak alkalmazkodni, ahogy a kórházakkal is jó tapasztalatai voltak: gyorsan született döntés arról, hogy egy beteget hová vigyenek, ha egy osztály betelt, hol helyezzék el, hogy megfelelő ellátást kapjon. „Ami még pozitív hozadéka volt a járványnak, hogy csökkentek a felesleges hívások, az emberek kétszer is meggondolták, hogy mentőt hívjanak-e, hogy biztosan bemenjenek-e a kórházba” – meséli forrásunk.
Azt is hozzátette, hogy az évek óta használt intelligens fedélzeti terminál (IFT), amely az adatok elektronikus kezelését és az útvonaltervezést segíti, a járvány alatt is nagy segítségükre volt, mert a rendszeren keresztül folyamatosam monitorozták a munkájukat és mérték például azt is, hogy mennyi időt tölt egy mentőautó egy kórházban. Ha a kelleténél többet, akkor meg kellett indokolni miért, és ha az ok a kórház túlterheltsége, zsúfoltsága volt, akkor a mentésirányítás a következő beteget máshová küldte, hogy tehermentesítse a kórházat, és a mentőegységnek, illetve a szállított betegnek se kelljen nagyon sokat várakoznia.