A betegek jó része a szociális helyzete miatt nem tudja elérni az orvost, mert nincs a települések között tömegközlekedés, neki meg nincs autója.
A lapunk birtokába került koncepció szerint megyénként 3-4 úgynevezett Járási Sürgősségi Alapellátási Központ működne. Több megyében a mostani csaknem tucatnyi orvosi ügyeleti pontból legfeljebb 3-4 maradna.Az általunk megkérdezett háziorvosokban több kérdést vetett fel az ügyleti ellátásról szóló tervezet, mint amennyit megválaszolt - írta a Népszava.
– Az ügyeleti rendszer átalakítására szükség van – mondta lapnal Cserni István verőcei háziorvos, az Háziorvosok Online Szervezetének egyik vezetője.
– Rendben van, hogy járási ügyeleti központok lesznek, elfogadható a rendélesek időtartama is, az én kérdésem azonban az, hogy mi lesz azokkal, akik bármi okból nem tudnak oda eljutni. Az orvos, aki éppen ügyel a központban, nem tud 50 kilométeres körzetben mászkálni. A betegek jó része a szociális helyzete miatt nem tudja elérni az orvost, mert nincs a települések között tömegközlekedés, neki meg nincs autója. Ha a beteg nem tud mozdulni, akkor érte mehet a mentő és beszállíthatja az ügyeletre vagy más ellátóhelyre. Kérdés, hogy ezekre a betegekre, akikhez eddig a háziorvosi ügyelet házhoz ment, lesz-e kapacitása a mentőszolgálatnak.
Az orvos szerint az sem tisztázott, hogy milyen óradíjat fizetnek a járási központban ügyelő háziorvosnak illetve az asszisztensének.
– Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, ahol mélyszegénység van, és ahol a legtöbb a betöltetlen praxis, 14 helyen szünteti meg az új koncepció az ügyeleteket, ehhez csak gratulálni lehet – reagált ironikusan a lapnak egy helyi orvos. Hozzátette: Itt most már a józan észnek kellene előkerülni és legalább meghallgatni az ő véleményüket is.
Havasi Katalin, a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke is azt hangsúlyozza, hogy kollégáinak ezernyi kétsége van. Úgy látják, hogy akinek az alapellátásban van gyakorlata, az hatékonyabban tudná megszervezni az ügyeletet, mint az, akinek a mentésben van rutinja. A házi gyermekorvosok készítettek egy javaslatot arról, hogy ezt a szaktudást hogyan lehetne hasznosítani egy új ügyeleti rendszerben, de arra még érdemi reagálás nem érkezett hozzájuk. Még több vélemény a teljes cikkben