• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Befejeződött a rendszerváltás a gyógyszerellátásban

Lapszemle Forrás: magyarhirlap.hu

A kamarai elnök szerint a hibák orvoslása után mindenki érezni fogja az EESZT előnyeit.

A patikai ügyeleti rendszer szabályozása idén várható, a gyógyszertári hitelprogram mostanra az utánpótlásnak is kedvez, az e-recepttel kapcsolatban pedig további könnyítő újítások várhatók – egyebek mellett ezekről is beszélt a Magyar Hírlapnak adott interjúban Hankó Zoltán, a Magyar Gyógyszerészi Kamara elnöke. Közölte, a 2018-as év egyik fontos feladata lesz a patikákban a betegorientáltabb működés kialakítása.

– Tavaly novemberben élesben is elindult az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT), amelyhez a legutóbbi adatok szerint minden patikának sikerült csatlakoznia. Kijelenthetjük, hogy mostanra sikerült az átállás?

– Vartus Gergely miniszteri biztossal folyamatosan egyeztetünk a kérdésben, és valóban, csak néhány gyógyszertár maradt, ahol nem sikerült a csatlakozás. El szerettük volna kerülni, hogy a december 15-i határidő után legyen még olyan patika, ahol nem tudják fogadni és kezelni az elektronikus vényeket. Mind az EESZT fenntartói, mind az informatikai rendszergazdák, mind a kamara részéről, amit lehetett, azt ennek érdekében megtettünk. Elképzelhető egyébként, hogy a nem csatlakozott gyógyszertárak között van olyan, amelyik ugyan szerepel a nyilvántartásban, de már nem üzemel, és lehetnek olyan fiókgyógyszertárak, amelyek már bezártak, de előfordulhat az is, hogy minden próbálkozásunk ellenére van olyan patika, amely nem akar csatlakozni.

- Tud ilyenről?

- Volt egy patika, ahol a vezető jelezte, ő már nem akar csatlakozni az EESZT-hez. Hogy végül bezárta-e a gyógyszertárat vagy eladta, azt nem tudom. De mivel szinte minden gyógyszertár csatlakozott, a rendszer éles működése elindulhat. A cél az volt, hogy a betegek még az átmeneti időszakban se kerüljenek olyan helyzetbe, hogy nem kapják meg a gyógyszerüket. A patikák kapcsán pedig arra külön is figyeltünk, hogy a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) számára a támogatások elszámolása biztosított legyen. Remélem, ezzel továbbra sem lesz gond.

– Korábban említette, hogy éppen a betegbiztonság érdekében a papír alapú recept teljesen sosem tűnik majd el a rendszerből. Így lesz?

- Érdemes szétválasztani a papír alapú vényeket és a felírási igazolást. Előbbi megtartása elsősorban azért fontos, hogy a speciális helyzetekben, például a beteg otthonában történő receptírás esetén ne legyen fennakadás. A felírási igazolást pedig az elektronikus vény rendelésekor kapja a beteg. Ez most még úgy néz ki, mint a papírvény. Ennek a bevezetése is fontos volt. Az a tapasztalat, hogy a betegeknek egyszerre általában több gyógyszert írnak fel, és jó az is, ha tudják, hogy korábban milyen készítményeket írtak fel nekik, amiket még nem váltottak ki. Ha a betegnek nincsen valamilyen papírja ezekről, amikor bemegy a patikába, valószínűleg ott helyben szeretné tisztázni, hogy mi van neki felírva, és mérlegelni, hogy mit vált ki. Ez nem jó sem a patikusnak, sem a sorban mögötte állóknak. Erre nyújt megoldást a felírási igazolás, ez a betegnek is biztonságérzetet ad. Nem utolsósorban mivel minden embernek joga a szabad orvos- és gyógyszertárválasztás, ha nem kap semmilyen igazolást, megeshet, hogy a doktor konkrét patikába küldi el. Vagyis megvan a lehetőség az esetleges visszaélésre, ezt is szerettük volna a felírási igazolás megtartásával kizárni.

– Mikor vezetik ki a rendszerből a felírási igazolást?

- A felírási igazolásra később is szükség lesz, azonban úgy érdemes menedzselni, hogy a beteg tájékozottsága megmaradjon, viszont ne kelljen sok fölösleges dokumentumot írni. Egy év múlva a struktúrája úgy fog változni, hogy egyszerre több gyógyszer is szerepelhet majd rajta.

– A teljes EESZT-nek tulajdonképpen az volt az egyik célja, hogy egyszerűsödjenek az egészségügyben zajló folyamatok, kevesebb legyen az adminisztrációs teher a dolgozók számára. Mennyire érzik ezt jelen pillanatban azok, akik használják, köztük a patikusok?

– Tekintettel arra, hogy az elmúlt hetekben, hónapokban jellemzően nem azért hívogattak a kollégák, hogy milyen olajozottan működik a rendszer, hanem inkább azért, hogy a jelentkező fennakadásokra valamilyen megoldást találjunk, egyelőre nem tudok arról beszámolni, hogy minden mennyivel könnyebb lett. Ez az induláskor természetes. Zajlik a szoftverek korrekciója, a rendszer kapacitásainak beállítása, a vényíró programok hiányosságainak kiszűrése és a teljes rendszer összehangolása. Emellett a kollégáknak is meg kell tanulniuk kezelni a felületet. Aktív problémakereső időszakban vagyunk, de ha ezen túljutunk, mindenki, aki használja az EESZT-t, érzékelni fogja, hogy könnyebb a munkája.

További részletek a weboldalon.

Legolvasottabb cikkeink