Minden adatot elektronikusan rögzítenek a hivatalok júliustól.
Csaknem egymilliárd forintos fejlesztéssel vezetik be az elektronikus anyakönyvezést júliustól. A nyilvántartáshoz hozzáférhetnek a bíróságok és a hatóságok is. A legnagyobb változás előtt áll az anyakönyvezés azóta, hogy 1895-ben az állam magához vette ezt a feladatot az egyházaktól. Július 1-jén lép hatályba az elektronikus anyakönyvezés bevezetéséről szóló törvény, amelynek értelmében a jelenlegi négyféle (születési, halotti, házassági, bejegyzett élettársi kapcsolati) papír anyakönyvet egyetlen digitális nyilvántartás váltja fel, személyhez kötötten – írja a kisalfold.hu portálja.
Az átállást a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala vezényli le. A hivatal a portál kérdésére elmondta: az informatikai fejlesztések és a beszerzések már megtörténtek. A rendszer fokozatosan épül ki. A július 1. utáni anyakönyvi eseményeket (így mondjuk a születést, az elhalálozást) már csak elektronikusan rögzítik. A korábbi papír anyakönyvek megmaradnak, azokból az adatok ugyanis csak apránként kerülnek át a számítógépes nyilvántartásba, például akkor, ha valaki születési anyakönyvi kivonatot kér. A cél mindenesetre az, hogy az ügyfelek gyorsabban intézhessék ügyeiket, s ritkábban is kényszerüljenek rá, hiszen az elektronikus anyakönyvekhez az anyakönyvvezetők, valamint az arra jogosult szervek is hozzáférnek.
Kun Mária, a győri anyakönyvi hivatal vezetője elmondta: nagyon várják az átállást, amely jelentősen egyszerűsíti majd munkájukat. Mint kiemelte: nem kell majd levelezniük az anyakönyvi hivataloknak egymással vagy a társhatóságokkal, hiszen minden jogosult látja majd az anyakönyvi adatokat.