Az adóbevalláson kívül minden más ügyet már csak a cégkapun át lehet intézni.
Minden vállalkozás számára kötelező elektronikus cégkaput nyitni: a rendelkezést tavaly július elsejétől vezették be, de január elsején lejárt a türelmi idő. A cégkapu a vállalkozáshoz kapcsolatos ügyek elektronikus intézését biztosítja, és az ügyfélkapuval már rendelkezők 93 százaléka regisztrált, mondta a növekedés.hu-nak Kovács Zoltán, a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára. Az egyetlen kivétel az adóbevallás, amit idén még cégkapunk kívül is be lehet nyújtani a NAV felé, a többi ügyet már csak a cégkapun át lehet intézni. Az adóhatóság kirendeltségei mostantól 91 új kormányablaknál működnek, így megduplázódott az ügyintézési helyek száma.
A cégkapun keresztül az elektronikus kapcsolattartás ugyanazokkal a jogi hatásokkal jár, mintha például valaki nem vesz át egy postáról érkező dokumentumot? Mikortól kötelező a cégkapu?
Igen, sőt, mivel ezen körnek törvény előírja a kizárólagos elektronikus kapcsolattartást, a beadványaikat csak a cégkapun küldve fogadja el a hivatal, és a hivatal is ezen az úton küldi az iratokat. A kötelezettség 2017. július 1-től él, azaz tavaly július 1-től köteles minden vállalkozás cégkaput nyitni, ezen keresztül kötelesek elektronikus úton kapcsolatot tartani, ügyet intézni a hivatalokkal a vállalkozások. 2018. január 1-ig türelmi idő volt törvény alapján, a felügyeleti szerv 2018. január 1-től szankcionálhat is, ha ez elmarad.
Ez azt jelenti, hogy a NAV is idén már csak a cégkapun keresztül fogadja be az adóbevallást?
Nem, a jelenlegi adóbevallási időszakban a cégkapun keresztül történő benyújtás alól mentesítést kaptak a cégek, tehát idén még lehet ügyfélkapun keresztül adóbevallást benyújtani. Fontos ugyanakkor – és a NISZ Zrt. részéről a cégkapu regisztrációval már rendelkezők külön tájékoztatást kaptak – ez a mentesítés csak az adóügyekre vonatkozik, minden más ügyben a cégkapu használata kötelező.
Büntetésre számíthat-e az a vállalkozás, amelyik a türelmi idő lejárta után sem nyit cégkaput?
A Belügyminisztérium részeként az Elektronikus Ügyintézési Felügyelet, mint felügyeleti szerv január 1-től szankcionálhat is, ha nem történik meg a gazdálkodó szervezetek részéről a cégkapu megnyitása. Az elektronikus ügyintézésről szóló törvény szerint a szankciónak számos formája lehetséges, a határidővel jogszerű eljárásra kötelezéstől, a gazdálkodó szervezet vezetőjének képzésre kötelezésén át a bírság kiszabásáig.
Hol kaphat segítséget az a vállalkozás, amelyik nem rendelkezik cégkapuval?
A cégkapu regisztrációt online módon lehet megtenni a https://cegkapu.gov.hu/ oldalon. A regisztrációhoz az érintett szervezeteknek a járási hivatalok települési ügysegédei személyes segítséget is nyújtanak, őket közvetlenül is meg lehet keresni ennek érdekében. Az ügysegédek megtalálhatóak valamennyi járási hivatalban, illetve a kisebb települések önkormányzati irodáiban előre meghatározott időpontokban tartanak ügyfélfogadást.