• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Csak a szakmai döntés elfogadható

Lapszemle MA 06:13 Forrás: nepszava.hu
Csak a szakmai döntés elfogadható

Az orvosoknak nyújtott iparági marketing-kifizetések veszélyeztethetik a klinikai döntéshozatal objektivitását és integritását.

Gyógyszerreform akadálypályán: két hónap múlva működnie kellene, de még be sem jegyezték a súlyos betegek kérelmeit elbíráló alapítványt - így szólt a felvezetése Danó Anna október végén a Népszavában megjelent cikkének. Az írásban az szerepelt, hogy „a cégek gyakran új, drága gyógyszerek bevezetésével párhuzamosan támogatják a betegérdekvédőket, ami felveti annak lehetőségét, hogy befolyásolják a közvéleményt és a döntéshozókat”; továbbá, hogy a „kritikusok szerint ez a gyakorlat torzíthatja a közvéleményt és a döntéshozók felfogását”.

Mivel a hazai közlés kevés, kitekintés céljából lépjünk hátrább, nézzük meg, mit ír a nemzetközi sajtó a témáról, hiszen az eszköz- és gyógyszeripari támogatás az orvosokat is érinti, írja dr. Matkó Ida a Népszava online-on.

Az orvosoknak nyújtott iparági marketing-kifizetések számos friss híradás szerint veszélyeztethetik a klinikai döntéshozatal objektivitását és integritását, szerepet játszhatnak a nem javasolt ellátásokról szóló döntésekben, következésképpen a magasabb egészségügyi költségekben és a betegek bizalmának csökkenésében is.

Beszámolók szerint az Amerikai Orvosi Főiskolák Szövetsége (AAMC) olyan irányelveket ajánl „amelyek tiltják az ipartól származó ajándékok, juttatások, orvosok általi elfogadását”. Ezen kívül a Diplomás Orvosképzési Akkreditációs Tanács (ACGME, ez az a non-profit magántanács, amely az Egyesült Államokban az összes diplomás orvosképzési program akkreditálásáért felelős) és a Nemzeti Orvosi Akadémia (NAM) óva int az ipari ajándékok következményeitől. Különösen fontosnak tartja ezt a képzésben részt vevő orvosok vonatkozásában, és hangsúlyozza, hogy az ilyen kapcsolatban kialakult pénzügyi együttműködés nem szolgálja az oktatás küldetését, illetve a támogatás bármilyen kézzelfogható formája nem ellensúlyozza a felmerülő bizalmi és egyéb kockázatokat.

Az orvosi fizetésekről szóló, 2010-ben elfogadott üvegzsebtörvény, a Sunshine Act előírja, hogy az Egyesült Államok orvosainak juttatott minden kifizetést hozzanak nyilvánosságra, és az érdeklődők számára az Open Payments webhelyen keresztül tegyék hozzáférhetővé. Sőt, bizonyos államokban - például Vermontban - ennél is szigorúbb törvények tiltják az orvosoknak szánt, az említett szférából származó ajándékok adását és elfogadását.

További részletek a nepszava.hu-n.