• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Csodaszerek dömpingje a könyvespolcokon

Lapszemle Forrás: mno.hu

Bibliaként forgatott, csodaszereket, kezeléseket egekbe magasztaló kiadványok sorakoznak a könyvesboltok polcain.

Nem számít, ha valótlanságot állítanak, a tanácsaik akár ártalmasak is lehetnek, a papír mindent elbír. Ha valakinek az egészsége a bennük leírtak miatt kárt szenved, magára vessen: szerzőik, kiadóik gyakorlatilag nem szankcionálhatók – írja az mno.hu portálja.

Gyakran csap le a Gazdasági Versenyhivatal a termékeiknek bizonyítatlan gyógyhatást tulajdonító, azokat megtévesztő módon reklámozó cégekre. Idén már két komolyabb bírságot is kiszabott a hivatal: egy 30 millió forintosat a csökkentett deutériumtartalmú Preventa vizek, majd egy 25 milliósat a Culevit speciális gyógyászati célra szánt tápszereinek hirdetése miatt. Tavaly egyebek közt gyógygombakivonatot tartalmazó termékek tisztességtelen reklámjai miatt róttak ki 21 millió forintos bírságot, s büntettek sok egyéb termék miatt is.

A könyvekkel szemben viszont tehetetlen a hatóság: hiába zengenek ódákat valós hatással nem rendelkező csodaszerekről és eszközökről, szerzőik, kiadóik nem vonhatók felelősségre. Ahhoz ugyanis, hogy a versenyhivatal léphessen, az szükségeltetik, hogy a kiadvány valamilyen reklámeszköz legyen. Azaz kötetbe pusztán amiatt belekötni nem lehet, hogy – maradva az előbbi példánál – egekbe magasztalja a „gyógygombát". Még akkor sem, ha az elmúlt években több ilyen terméket forgalmazó céget is büntettek azért, mert igazolatlan gyógyhatást tulajdonított portékájának.

Probléma nem csak azokkal a kiadványokkal lehet, amelyek eleve azzal a szándékkal íródtak, hogy burkoltan, de olyan termékeket és kezeléseket reklámozzanak, amelyeket direkt reklámmal nem lehetne propagálni. Ahhoz ugyanis nem kell messzire menni, hogy valaki olyan kötetre bukkanjon a könyvesboltban, amelynek tanácsait fenntartásokkal kellene kezelnie.