• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

E-recept: hosszú a sor, jönnek a hibaüzenetek

Lapszemle Forrás: index.hu - népszava.hu - hvg.hu

Fél órával a nyitás után egyelőre a homeopátiával vetekszik az EESZT hatékonysága - írták az egyik patikából.

A patikáknak, háziorvosoknak és az állami kórházaknak mától egy országos online rendszerhez csatlakozva kellene kezelniük a recepteket, kezelőlapokat, beutalókat és a leletek dokumentumait. Csütörtök délelőtt 11 óráig 2,5 millió tranzakció történt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT). Ahogy várható volt, a rendszer hibákkal indult. Ezek kiterjedtségét egyelőre nem lehet felmérni - írta az Index összeállításában.

Egy nyugat-magyarországi település patikájából azt jelezték az Indexnek, hogy az EESZT ugyan elindult, de elő is jöttek a beígért gyermekbetegségek: A legnagyobb probléma az, hogy a felhő nem képes megfelelő gyorsasággal befogadni a feltöltendő vényeket (1 recept feltöltése 1 perc), ami komoly fennakadásokat okoz a gyógyszertárban.

Egy másik vidéki gyógyszertárba délelőtt még nem érkezett e-recept, így nem is kellett használniuk a rendszert. Egyelőre a hagyományos papír alapú vényeket váltják be. Reggel felhívták a helyi háziorvost, hogy ma mennyire számíthatnak már e-receptekre, mire a háziorvos azt mondta: két-három e-receptet tudott megírni az EESZT-ben, aztán leállt a rendszer.

Egy budapesti házi gyermekorvos a délelőtti rendelésén gond nélkül tudta használni az új rendszert. Tapasztalatai szerint emiatt csak kicsivel lassult le a rendelés. Az orvos szerint ez elsősorban amiatt van, hogy nem lehet rutinból csinálni, oda kell figyelni, szokni kell az új felületet. Olyan ez, mint amikor egy kereszteződésben megváltoztatják a forgalmi rendet. Hiába járt sokszor arra az ember, oda kell figyelnie, amikor kanyarodik.
Az orvos azt is fontosnak tartotta elmondani, hogy ők gondosan felkészültek. Tesztelték a rendszert és új hardvert is beszereztek, hogy ne legyen gond az átállásnál.

Egy másik budapesti háziorvos viszont arról számolt be, hogy a rendszer ma még nem működött. A teljes cikk

Összeomlott az e-egészségügyi rendszer több patikában
– Nálunk nincs gond – mondta a Népszavának az egyik nagy budai bevásárlóközpont gyógyszerésze, hozzátéve – mert belépni sem tudunk. Így minden úgy csinálunk, ahogyan az e-recept előtti időkben. Hallottuk, hogy vannak vidéki helyek, ahol működik – fűzte még hozzá bizakodva. Egy másik fővárosi nagy patikában a fölcsatlakozás még ment, aztán viszont 40 percet kellett várni a vényre. A betegek egyre dühösebbek, a sor meg egyre hosszabb lett a kiadóablakok előtt, így inkább kikapcsolták a rendszert.

A háziorvosok is jobbára csak bosszankodtak: "Kétszer próbáltam csatlakozni, sikertelenül. A váró tele, nem fogok konfrontálódni, idegeskedni." Egy másik háziorvos azt írta: szeretnék jelezni, hogy nem működik semmi, de nem veszik fel a telefont az Állami Egészségügyi Ellátó Központban. "Eddig egyszer sem sikerült őket elérni 1000 próbálkozás után. Az e-mailre sem válaszoltak. A tér nálunk is folyamatosan akadozik, néha működik, máskor nem. Az új verzióban ma reggel a nővér szépen előkészített nekem minden receptet. Jóváhagytam, majd minden lefagyott. Kísérletezésre nincs idő, ha tele a váró" – írta, azt is hozzátéve, hogy most visszaállt a tér nélküli "üzemmódra", de mi lesz holnap - írta a lap.

Ősszel egy ilyen rendszert elindítani merénylet
A hvg.hu-nak is orvosok és patikusok mondták el véleményüket az első éles nap után. Huszár András VIII. kerületi gyerekorvos a rendelés után azt mondta, „nálunk abszolút nem működik a rendszer." A rendelőből ő ugyan tudott regisztrálni és csatlakozni a rendszerhez, orvostársa viszont nem. Nem tudja, hogy ennek mi lehet az oka. Azt viszont egyáltalán nem tudja, az asszisztense hogyan tud részt venni a munkában úgy, hogy korlátozott hozzáférése van a rendszerhez. „Az eeszt heteken keresztül nem küldte vissza a szükséges kódot, ennek következtében ki is csúsztunk az időből. Nem a mi hibánk volt." A programhoz sem kaptak egészen máig kielégítő tájékoztatást. Ők ugyanis helyettesítési problémák miatt nem tudtak elmenni a szervezett képzésre, használható útmutatást pedig nem kaptak a rendszerhez, így nem is tudták, hogyan kéne használni azt, és bár hívtak informatikust, de ő sem tudta megoldani a problémát.

„Orvos vagyok, nem informatikus, hogy működtessek egy programot a leírása nélkül?"– háborodott fel Huszár András. A program működtetéséről ma kaptak egy közleményt, azt a rendelés után tudta letölteni. „Benne van, milyen táblázatban milyen nevet kell kicserélni ahhoz, hogy működjön az eeszt. Talán így tudjuk használni." Ősszel, mikor mennek fel a betegszámok, gyermekpraxisnál egy ilyen új rendszert elindítani merénylet. Nem is tudom, hogy a rendszer elindítója végiggondolta-e, mit csinál."

Pászthory Erszébet azt mondja, nagy szükség van egy egységes informatikai rendszerre az egészségügyben, örült, mikor hallott a lehetőségről, azonban az indulás előtt nagyon sok gyakorlati probléma merült fel, ami még az informatikusoknak is problémát okozott. Az orvos és asszisztense az elmúlt egy hónapban több képzésen is részt vett, hogy indulásra megfelelően tudja használni a programot. Az Állami Egészségügyi Ellátóközpont által szervezett képzés ingyen volt, elmentek a programot szolgáltató cég félnapos tanfolyamára is, ami viszont már az asszisztensnőnek és neki 22 ezer forintba került. Kaptak segédanyagokat, ennek ellenére úgy érzi, az orvosok magukra voltak hagyva, a felcsatlakozást mindenki úgy oldotta meg, ahogy tudta.

Ő informatikus segítségét kérte az e-személyi olvasó telepítésére – újabb 10 ezer forintért -, ez egy órát vett igénybe. „Lehet, hogy én is meg tudtam volna csinálni, de nem akartam ezzel tölteni az időmet." Ha a programot biztosító cég segítségét kéri, azért félóránként fizethetett volna 9 ezret.

Az Állami Egészségügyi Ellátóközponttal is kapcsolatban álltak, akik készségesen segítettek, de nehezen lehetett elérni őket. „Múlt héten, mikor felcsatlakoztunk a rendszerre, még tudtam velük beszélni, de 30-án, mikor a működését szerettem volna beállítani, egyszerűen elérhetetlenek voltak." A telefonszolgálat nem bírta a terhelést.