Mintegy háromszáz, egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszügyet vizsgált ki tavaly az Országos Tisztifőorvosi Hivatal.
Összesen 276 panaszügyet vizsgált ki tavaly az Országos Tisztifőorvosi Hivatal (OTH), ami 40 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest – tudta meg a Világgazdaság. A tisztiorvosi szolgálat az egészségügyi szolgáltatókkal, illetve az általuk nyújtott egészségügyi szolgáltatással kapcsolatos panaszok ügyében jár el, a háziorvosi, védőnői szolgálatok esetében a járási/kerületi kormányhivatalok népegészségügyi intézete vizsgálódik.
A kórházi ellátással összefüggő beadványok leginkább arra irányulnak, hogy a beteget nem látták el szakszerűen (műhiba gyanúját vethetik fel). A panaszok többségét maguk az érintett betegek vagy hozzátartozójuk nyújtja be az ÁNTSZ-hez, az esetek negyedében a betegjogi képviselők fordulnak a hivatalhoz, míg a pszichiátriai kezelésekkel kapcsolatos beadványok többsége az „Állampolgári Bizottság az Emberi Jogokért Alapítvány"-tól érkezik.
A kórházakkal szembeni legenyhébb hatósági fellépés a figyelmeztetés, amelyre legtöbbször a dokumentációs hiányosságok miatt van szükség. Nagyobb súlyú probléma esetén a szolgáltatót határozattal kötelezik a szabályok, protokollok betartására, míg az olyan súlyú szakmai hibák esetében, amelyek megalapozzák a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés törvényi tényállását, feljelentést tesznek az illetékes rendőrkapitányságon. Ez utóbbira tavaly két esetben volt szükség, míg az OTH 2012-ben összesen 34 figyelmeztető végzést, ismételt jogsértés vagy súlyosabb mulasztás esetén pedig 33 kötelező határozatot adott ki.
Bár a közfinanszírozott és a magán-egészségügyi intézmények is a tisztiorvosi hivatalhoz tartoznak, a hatóságnak a kétféle ellátást azonos szempontok alapján kell vizsgálnia, így nem is különíti el egyik vagy a másik típusban tartozó panaszokat. Az OTH honlapja alapján az utóbbi fél évben kizárólag közintézményt bírságolt meg a hivatal - írja a lap.